BYGG

– Oslo mangler styring

BYGG: Jan Gehl mener å se et paradigmeskifte nå. - Flere og flere byutviklere tar hensyn til menneskets plass i det offentlige rom, sier Gehl - her i samtale med Jonas Törnblom i avfallsselskapet Envac.
BYGG: Jan Gehl mener å se et paradigmeskifte nå. - Flere og flere byutviklere tar hensyn til menneskets plass i det offentlige rom, sier Gehl - her i samtale med Jonas Törnblom i avfallsselskapet Envac. Bilde: Dag Yngve Dahle
Dag Yngve Dahle
30. nov. 2011 - 10:31

Gehl og kollegene i Gehl Arcitects var på slutten av 80-tallet involvert i byutviklingsprosjekter i Oslo. Han er ikke imponert over hva Oslo-politikerne har fått til siden den gang.

– Jeg vil si at Oslo har manglet og mangler styring på byutviklingen. Det hele virker litt tilfeldig og forvirret, sier Gehl til Teknisk Ukeblad under den store konferansen Future Cities i Stockholm. Han mener Barcode-rekken i Bjørvika er et treffende eksempel.

Les også: Slik blir Oslo en bedre by

Forvirring

– Arkitektene kom med råd om Barcode, men de ble ikke fulgt. Jeg liker det ikke slik det nå blir. Det er for høyt, kompakt og menneskefiendtlig. Å glemme menneskene er ingen god idé. Det var nok hensynet til profitt som ble avgjørende, sier han.

Gehl, som er pensjonert professor i urban arkitektur ved Arkitektskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i København, er opptatt av at byer i større grad skal tilpasses menneskene - og særlig fotgjengere og syklister.

Han anbefaler Oslo å se til byer som gjør det godt på bykåringene til Mercer og The Economist.

– Se på byer som Vancouver, Melbourne, Zurich og Wien. Disse byene gjør det godt nettopp fordi de setter menneskene i fokus i stedet for å fokusere på biler og transport. Vi kan si at ofte reises store, høyreiste bygninger, og så handler byutvikling om å få til noe i rommene som blir til overs. Det holder jo ikke. Oslo og andre byer bør legge mye bedre til rette for byliv og trivsel i det offentlige rom, sier han.

Babyboom

Gehl er mest kjent for sitt arbeid med å legge til rette for fotgjengere og syklister i København. Han regnes blant annet som mannen bak Strøget, som er verdens lengste sammenhengende gågate. Og han bruker konsekvent begrepet "to copenhagenize".

– Besøkende fra Hanoi spurte meg nylig om det er babyboom i København, noe jeg benektet. Vi har ingen babyboom. Men spørsmålet kom fordi det var så mange barn som lekte i gatene. København er en by hvor vi har lagt til rette for aktivitet i gatene, sier dansken.

Han har jobbet med byutvikling i en rekke storbyer verden over.

– I Melbourne, som topper The Economists liste over de beste byene, har jeg gjort alt for å "copenhagenize" byen. Men min største triumf er kanskje New York, der jeg for noen år siden fikk gjennomslag for å etablere flere parker og sykkelveier. Det er bare tull at ikke Oslo kan bli en god sykkelby. Det handler bare om politisk vilje, sier Gehl.

Les også: Sykkelveinettet kan være ferdig om tre år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.