I Oslo kommunes e-postløsning Critical Path er det spesielt kalenderen som har fått mye kritikk. (Bilde: Espen Zachariassen)
Klager. IT-direktør Tor Fjellstad har fått så mange klager på e-postsystemet fra de ansatte i Oslo kommune at det blir kastet ut. (Bilde: Espen Zachariassen)
Nytt kjøp. Terje Drejer Sætervik skal skaffe Oslo kommune e-post som virker. (Bilde: Espen Zachariassen.)
Ustabil. Critical Path har fått rykte på seg som ustabil blant 30.000 brukere i Oslo kommune. (Bilde: Espen Zachariassen)

Oslo kaster ut e-posten

  • IT

E-posttrøbbel i Oslo

  • Løsningen Critical Path fra det amerikanske programvareselskapet Critical Path Software Inc. ble satt i verk i årsskiftet 2002/2003 med Ergo Group som driftsleverandør. Verdien på kontrakten er ikke offentliggjort.
  • I forrige uke lyste kommunen ut den første kontrakten for å anskaffe en ny løsning for 35.000 brukere i kommunen.

Etter seks år med trøbbel og forsinkelser orker ikke de ansatte i Oslo kommune mer.

Den webbaserte løsningen Critical Path for e-post har gitt så mye problemer og irritasjon at det blir byttet ut.





Stopper

Det største problemet er rett og slett at løsningen ofte ikke virker.

– Det som gir størst grunn til bekymring er at mange brukere opplever manglende stabilitet. Det stopper, sier avdelingsdirektør Tor Fjellstad ved IT-avdelingen i Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune.

Les også: IT-oppvask i hovedstaden

Ustabil

Teknisk Ukeblad har over lengre tid fått henvendelser fra flere brukere som opplever problemer med kalenderfunksjonen, dobbeltbestilling av møtelokaler og e-post som aldri kommer frem fordi Critical Path ikke klarer å sende vedlegg av moderat størrelse.

– Ja, brukerne opplever at kalenderen er ustabil. Bestillingsproblemer kan nok ha å gjøre med manglende synkronisering av lokale data på en maskin opp mot fellessystemet. Og begrensninger på vedleggsstørrelse skal kunne reguleres. Uansett har jeg fått så mange henvendelser at jeg ikke stiller spørsmålstegn ved at det er utfordringer, sier Fjellstad.

Nå jobber han med mulige tiltak i samarbeid med IT-selskapet Ergo Group, som har driftsansvaret for e-postløsningen.

– Vi har så langt ikke besluttet hvilke tiltak som vil bli gjennomført, sier Fjellstad.

Rapport

Ergo Group er tilbakeholden med å kommentere problemene.

– Ergo Group har utarbeidet en rapport for Oslo kommune med mulige tiltak. Innholdet i rapporten og de enkelte tiltak, må det være opp til Oslo Kommune å kommentere, skriver informasjonssjef Cathrin Helland Solhaug i en e-post.

Uansett hva som blir gjort med Critical Path, kommer Oslo kommune til å kaste det ut.

– Men tiltakene er nødvendige, etter som det ikke er gjort over natten å anskaffe og implementere et nytt e-postsystem, sier Fjellstad.





Anbud på gang

I forrige uke lyste kommunen ut den første kontrakten: Oslo skal bruke faglig ekspertise på å anskaffe en løsning som fungerer for 35.000 brukere i kommunen.

– Her ønsker vi en partner som skal hjelpe oss med hele prosessen, sier prosjektleder Terje Drejer Sætervik. Han er spesialrådgiver utlånt fra byrådslederens avdeling.





Vrakes

Dermed kommer Critical Path til å bli vraket selv om feilene blir rettet. Men det betyr ikke at en løsning fra programvareselskapet Critical Path Software er utelukket.

– Ingen er utelukket fra å delta i anbudsrunden om en ny løsning, sier prosjektlederen. Han understreker imidlertid at det vil bli stilt krav om stabilitet og tilgjengelighet og at det nye systemet har en moderne e-postløsning med en kalendertjeneste som virker.

Sætervik har foreløpig ingen formening om hva en ny e-postløsning kommer til å koste.