VAR RIKTIG: - Vår prosjektmodell viste seg å være riktig, sier prosjektdirektør Tom Røtjer I Hydro. (Bilde: Anders J. Steensen)

Ormen Lange - 3 milliarder under budsjett

Stavanger/ONS: Langeled blir 3 milliarder kroner rimeligere en opprinnelig budsjettert.

Prisen på Langeled er nå på 17 milliarder i stedet for 20 milliarder. Det betyr tre milliarder kroner bedre enn budsjett.

– Jeg er sikker på at dette er korrekt fordi prosjektet er nær 98 prosent ferdigstilt, sier prosjektdirektør Tom Røtjer i Hydro.

Han understreker at det var røret fra Sleipner-plattformen til Easington i England som har nytt godt av den store kostnadsreduksjonen.

Tidlig gass

Røret fra Sleipner-plattformen til Easington koples til Sleipner-plattformen i disse dager.

30 september overtar Gassco driftsansvaret for Langeled, og allerede 1. oktober i år starter gassleveransene til Storbritannia. Da eksporteres gass fra Sleipner og Troll til forbrukerne på øyriket i vest.

– Dette er en god økonomisk mulighet for prosjektet, sier Tom Røtjer. Han forteller at Ormen Lange-gass vil erstatte gassvolumene i Sleipner og Troll når Ormen Lange kommer i produksjon året etter.



Erfaring ga resultat

Ormen Lange totalt er 78 prosent ferdig. Allerede i høst vil deler av anlegget bli mekanisk ferdigstilt. Den største utfordringen for prosjektet nå er tilkoplingen av alle rør mellom undervannsenhetene og rørføringen til Nyhamna.

Onsdag 23. august ble det første røret heist på plass og klargjort for inntrekking i manifoldene. Røret ble heist på plass med 60 centmeter klaring. Ikke verst, med tanke på at avstanden fra land er 123 kilometer og havdypet 850 meter. Hydro hadde spesifisert en toleranse på pluss minus en meter.

– Vi får håpe at alle andre undervannsoperasjoner lykkes like bra, sier Røtjer.

Etter hva Teknsik Ukeblad kjenner til, klarte ikke ingeniørene å bergne helt nøyaktig hvordan dette vill legges ned til utstyret. Det var dyktige og erfarne rørleggere som fikk til denne vanskelige operasjonen.



Budsjettene holder

Hydro har stor tro på at de klarer å holde budsjettene. Dette har tre årsaker, ifølge Røtjer:

  1. Innkjøp av stål ble gjort før den voldsomme prisoppgangen på materialet. Innkjøpet dekket både 1 million tonn til Langeled pluss alt stålet fra Ormen Lange-feltet til Nyhamna og stålet brukt i anlegget på land.
  2. Kontraktene for prosjektet ble gjort i perioden før aktivitene i oljeindustrien økte voldsomt. Priser og rater for utstyr og personell var fortsatt på et forholdsvis rimelig nivå. I tillegg var prosektet av en størrelsesorden og så teknologisk utfordrende at underleverandørenes mest erfarne og dyktige folk ble satt på prosjektet.
  3. Kontraktsfilosofien og planleggingen var riktig. Ingen byggekontrakter ble satt ut før engineeringen var gjennomført.– Dessuten er bruken av den norske EPC-modellen avgjørende for å ansvarliggjøre underleverandørene, sier Røtjer.


Kunne plukke de beste

Hydro delte prosjektet opp i tre store underprosjekter:

  1. Offshore undervannsprosjektet, som i stor grad er knyttet til teknologiutvikling,
  2. Landanlegget, som i alt vesentlig er prosjektstyring. – Vi overlot all engineering, innkjøp og bygging til Aker Kværner.
  3. Langeled, hvor hovedutfordringen er knyttet til logistikk. – Å få på plass 100 000 rør i riktig rekkefølge er en utfordring vi overlot til Statoil som er den mest erfarne rørleggeren offshore i Europa, sier Røtjer.

Men også Hydros prosjektmodell viser seg være riktig. – Arbeid i integrerte lag mellom Hydro og kontraktørene har nok en gang vist seg vellykket, hevder Røtjer.

Han understreker at samarbeidet med driftsoperatør Shell har vært viktig for gjennomføringen av prosjektet. 5. september flytter Shell inn i det nye lokalene på Nyhamna for sikre at driftspersonellet blir med på ferdstillingen og uttestingen av anlegget.