ARKIVNYHETER

Orden i IT-kaoset

Odd R. Valmot
26. mai 2003 - 08:12

Det hele begynte med den første PC-en for mange år siden.

Den skulle holde orden på regnskapet og produsere brev. Så kom det en til og en til. Da var det på tide å kjøpe nettverk.

Mer programvare. Kobling til internett, e-post, nettsider - og så kaos.

Dette er situasjonen mange småbedrifter befinner seg i.

De har verken oversikt over alt de har, det de trenger eller kostnadene. Informasjonsteknologien er blitt et nyttig, men temmelig egenrådig verktøy.

Problemer og utgifter

Dette var situasjonen den lille attføringsbedriften, Indico Produkter i Oslo, opplevde. Selv om det var utenkelig å leve uten IT-systemer, skapte det mange tekniske og økonomiske problemer.

- Vår jobb er å drive med attføring og ikke med drift av PC-er, sier daglig leder i Indico Produkter Gunn Berthelsen.

- Ikke bare hadde vi masse problemer, men hver gang det skjedde noe uforutsett, og det gjorde det ofte, måtte vi tilkalle en konsulent som snekret videre på det som etter hvert var blitt et lappverk. Det verste var at vi mistet oversikten over kostnadene. Vi kunne ikke forutse hva vi trengte og hvor mange konsulenttimer det skulle til for å få det til å fungere.

Orden

For å få orden i både teknologien og IT-kostnadene bestemte Indico Produkter seg for å få inn tilbud på et nytt system.

- Vi forespurte flere leverandører, både de som leverer alt over nettet og de som tok over driften av vårt lokale anlegg. Selv om en ASP-løsning hvor vi leier oss inn i et større annlegg over nettet ville blitt litt billigere, var vi usikre på hvordan denne bransjen ville utvikle seg. Vi har en del personopplysninger vi vil sikre best mulig. Derfor ønsket vi både å eie serveren og ha den i eget hus, sier Berthelsen.

Indico valgte en løsning fra SysIt Drift og Prosjekt. Selskapet har spesialisert seg på å bygge og drive IT-anlegg for mindre bedrifter.

- Vi regnet jo med at IT-systemet ble bra, men noe av det vi har mest glede av er helpdesken. Nå kan vi ringe og snakke med eksperter, få hjelp via fjernkontroll av skjermen, eller via e-post. Det er virkelig en stor forbedring. Tidligere var vi avhengige av å kjøpe dyr ekstern hjelp eller å hjelpe hverandre, og det siste koster også penger i form av tapt arbeidstid.

Enkelt utstyr

Da SysIt overtok driften av IT-utstyret i bedriften, gikk de igjennom maskin- og programvare for å se hvilke investeringer som måtte gjøres. Målet var å bygge opp et enkelt anlegg med en server i midten og drifte dette anlegget over nettverket. Det ble kjøpt inn en ny server, og noen PC-er ble skiftet ut.

Serveren kjører Windows 2000 Server, mens PC-ene kjører Windows XP. Programvareløsningen ble bygget rundt Active Directory, som gjør at den enkelte bruker kan logge seg på hvilken som helst PC. En god brannmur som følges opp kontinuerlig.

- Vi valgte å inngå en treårs avtale med SysIt, som inkluderer leasing av utstyret. For første gang har vi kontroll med IT-utgiftene, og et ekstra pluss er at de er lavere enn før. I tillegg er løsningen svært mye bedre enn tidligere, sier Berthelsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.