IKT

Oracle tror på WAP

19. okt. 2000 - 10:04

Når Jacob Christfort skal demonstrere hva han jobber med for noen hundre utviklere av mobile løsninger, bruker han knapt powerpoint-presentasjoner laget i forveien. Han tar opp kampen med Murphys lov (om at alt kan gå galt på det verst tenkelige tidspunkt) og kobler opp mobiltelefon og internett ”live”. Og han lykkes.

Et lite kamera rettet mot mobiltelefonen viser alt som skjer på den lille skjermen projisert på lerretet slik at alle kan se. Demonstrasjonen viser hvordan den tungvinte bruken av WAP-telefoner kan gjøres mye mer brukervennlig ved å tilrettelegge innholdet på forhånd.

Christfort er teknisk direktør og leder for produktutviklng i Oracle Mobile, datterselskapet av Oracle som skal ta en bit av det voksende markedet for mobilt internett. Den danske dataingeniøren ble hyret inn til Oracle fra McKinsey i 1997 da selskapet samarbeidet med Telia om å etablere et laboratorium for mobiltjenester, blant andre SMS. De lanserte verdens første WAP-portal i september 1999.

Oracle beholdt eierrettighetene til programvaren og døpte den Portal-to-Go. I februar i å ble mobilaktiviteten skilt ut i selskapet Oracle Mobile.

Christfort er opptatt av at en mobil portal ikke er en mobilversjon av den vanlige internettportalen. Mange selskaper tilbyr automatisk omgjøring av innholdet på nettsidene til et format som passer mobiltelefonen. Det resulterer i tungvinte løsninger med mye tasting på telefonen.

Fjernkontroll for livet

- Gjør mobiltelefonen om til fjernkontrollen for ditt liv, i 80 prosent av tilfellene skal det ikke være nødvendig å taste en eneste bokstav, sier han. Og kaster seg ut i en demonstrasjon fra Oracle Mobiles intranett.

På PCen setter han opp hvilke nyhetskilder, informasjonstjenester og e-postkonto han ønsker å kunne lese fra mobiltelefonen. Denne informasjonen ligger nå i serveren hos Oracle Mobile. Deretter ringer han opp internettjenesten på mobiltelefonen. URL-adressen til Oracle ligger selvsagt allerede inne og han henter med få tastetrykk opp en aktuell restaurant.

Teamet hans har også laget en tipskalkulator som raskt regner ut hvor mye hver enkelt må betale i tips basert på hva regningen lyder på og hvor mange som spiser sammen. Den samme operasjonen gjentas med Palm VII som har innebygget mobiltelefon for dataoverføring, og med en vanlig telefon. Et stemmegjenkjenningsprogram sørger for at du kan få den samme informasjonen uten noen skjerm.

Forretningsmodellen

Oracle Mobile selger ikke programvare. I steden tilbyr selskapet innholdsleverandører å stå for hele driften av nettstedet rettet mot mobilbrukerne. Det ledende internettidsskriftet The Industry Standard er blant kundene. Dette er første gang Oracle selger et produkt bare som en tjeneste.

Kundene faktureres ut fra antall forespørsler i databasen eller ut fra antall brukere.

- Vi skal ikke eie innhold og ikke selge produkter, vår oppgave er å bygge og drive løsninger for andre, sier Christfort. Fysisk ligger informasjonen på servere i Oracle-hovedkvarter i Redwood Shores sør for San Francisco. Med et norsk innhold: Søkemotoren i MyOracle kommer fra Fast.

Tror på WAP

Christfort tror ikke WAP er et forbigående fenomen.

- Det er en myte. WAP er en god transportteknologi, den gjør at mobiltelefonen kan kobles til internett. Men WAP i seg selv gir ikke applikasjonene. Om et år vil knapt en mobiltelefon selges uten WAP. Folk vil lage mange løsninger skreddersydd for WAP, sier han.

Da vil USA ta igjen Europas ledelse på WAP-telefon. Den amerikanske forvirringen rundt standarder for mobiltelefon kan bli deres fordel.

- WAP virker bra på alle standardene som CDMA, TDMA, CDPD, GMS. Og i motsetning til det fragmenterte Europa er internetttjenestene homogene over hele USA. Dette er Europas problem, sier Christfort.

De amerikanske standardene har også fordelen av å være digitale tvers gjennom, dvs at de er pakkesvitsjede nett. I Europa kommer ikke det før med GPRS.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vidoeeffekten overdrevet

Alt snakket om video til mobiltelefonen i forbindelse med tredjegenerasjons standarder (3G), tror Christfort er en hype.

- Video vil aldri bli noen ”killer application” for mobiltelefoner. Det er feil tenkt når det gjelder bruken av mobiltelefonen..Sammenlign med TV. Alle trodde den viktigste anvendelsen av TV skulle være film. Det var feil, TV har funnet sin egen form. Og film er fortsatt best på kino, sier han.

Mobiloperatørene skulle derfor bruke mer penger på å bygge ut pakkesvitsjede nett og tilpassede løsninger enn å jage etter 3G mener han.

- Video er viktig på TV, mens på mobilen må det utvikles annen funksjonalitet, sier han

Ericssons utfordring

Christfort tror den neste bølgen ikke vil bli bilder over mobiltelefonen, men tale over internett.

- Her vil internettselskapene som Cisco ha en klar fordel. De har systemene til å overføre tale via IP-nett. Cisco kan godt bli det neste Ericsson, som i dag er den ledende leverandøren av systemer til mobiloperatørene. Hva vil Ericsson da gjøre? Skal de gå over til å levere IP-svitsjer? spør Christfort.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.