Oracle kjøper Sun og justerer kursen

  • nettarkiv

Etter at forhandlingene mellom IBM og Sun brøt sammen for noen få uker siden gikk det kort tid før Oracle la 50 milliarder kroner på bordet for å kjøpe IT-pioneren Sun.

Det er omtrent samme pris som hva IBM var villig til å betale, men Oracle var nøye med å påpeke at summen egentlig «bare» var 38 milliarder kroner når man tar med egenkapitalen. Dessuten har de allerede regnet seg frem til at Sun skal bidra med 10 milliarder kroner i overskudd det første året.





Program- og maskinvare

Oracle er verdens nest største programvareselskap, og selv om de har gjort mange store og små oppkjøp, er dette kjøpet litt annerledes. Sun er ingen liten aktør, og de har flere ben å stå på. De leverer for eksempel programmeringsspråket Java, friprog-databasen MySQL, operativsystemet Solaris og også maskinvare.

- Oracle vil bli det eneste selskapet som kan sette sammen et helt integrert system, fra applikasjoner til harddiskene, der alle delene passer sammen og virker uten at kundene trenger å gjøre det selv, sier Larry Ellison, toppsjefen i Oracle, i pressemeldingen der Sun-kjøpet ble kunngjort.

Selv om Oracle's strategi så langt har vært basert på programvare, inkluderes også maskinvaren som en naturlig del av selskapets satsning på det de nå beskriver som «komplette, åpne og integrerte systemer».





Flere databaser

Oracle har en svær produktportefølje med overlappende produkter. Det gjelder også databasene.

- Oracle kan like gjerne kanibalisere seg selv med MySQL, istedenfor å la andre gjøre det, sier Mårten Mickos, MySQL-gründer og tidligere toppsjef i et intervju med Forbes.

Han tror Oracle vil fortsette å tjene gode penger fra eksisterende kunder på Oracle Database, mens nye kunder vil foretrekke MySQL.





«Alt til alle»

Oracle lover gull og grønne enger til alle Sun-kunder og partnere i en kort informasjonsbrosjyre, og det samme gjør selskapets nestsjef:

- Denne transaksjonen tar vare på alle investeringene som kundene har gjort, og vi skal fortsette å jobbe med partnerne våre for å tilby kundene valg, sier Charles Philips.

Hva som prioriteres gjenstår å se. Med mer enn 21.000 formelle partnerskap blir nok ikke alle fornøyd.