Brkues som forside (Bilde: Anders J. Steensen)
UTFYLLER HVERANDRE: - Når Norplasta og BEWi nå slås sammen så får vi et prouktspekter som er mer komplett inn mot næringsmiddelindustrien, sier Rolf Solberg til venstre, bak Morten Furunes og til høyre Ulf Rinnan. (Bilde: Anders J. Steensen)
MONTASJE: For enkelte av leveransene så gjennomfører Norplasta også montasje av i dette tilfelle hjul på traller. (Bilde: Anders J. Steensen)
GILDEKASSER: Årlig produseres rundt 340 000 kasser som brukes for håndtering av kjøtt for Gilde. (Bilde: Anders J. Steensen)
ROBOTISERT: Produskjonen ved Norplasta er i stor grad automatisert. I stort tempo produseres kasser på løpende bånd. (Bilde: Anders J. Steensen)
AKTUELT: En del av produksjoenen i Stjørdal er leieproduskjon. Her snøskuffer for Fiskars. (Bilde: Anders J. Steensen)
Dobbeltside. (Bilde: Anders J. Steensen)

Optimismen råder i trøndersk plastindustri

  • arkivnyheter

Norplasta AS og BEWi

Eier Bewi As

Norplasta as ble etablert på Stjørdal 29.mai 1947.

90 ansatte fordelt på hovedkontoret i Stjørdal, salgskontor på Østlandet og ved vårt heleide datterselskap i Stockholm.

Omsetning 100 millioner.

Eksportandel er 40 %



BEWi

Sted Hammarvik på Frøya

Antall ansatte 60+

Omsetning (2009) ca 163 millioner kroner

Oveskudd 2009: ca: 20 millioner

Stjørdal: – Sammen skal vi danne et industrielt fyrtårn i emballasje og plastproduksjon i Midt-Norge. Vi ser store fordeler med at Bewi har kjøpt oss opp. Produktsammensetningen for de to selskapene er komplementære. Det gir rom for vekst, sier administrerende direktør Rolf Solberg i Norplasta AS til Industrien.

Allerede i november ble det klart at Frøya-bedriften BEWi gikk til det skritt å kjøpe opp aksjene i Norplasta fra de tidligere eierne, Bakken gruppen og lokale aksjonærer.





Stoppet egne planer

Opprinnelig hadde BEWi kommet langt i planene om å etablere en egen bedrift for sprøytestøping av plast, men diskusjoner rundt eiendomspris medførte at de heller vendte nesen innover Trondheimsfjorden og så på mulighetene for å kjøpe opp Norplasta, en bedrift som er vært i virksomhet siden 1947.

– Vi tror at oppkjøpet er en mye bedre løsning. Vi får automatisk tilgang til kompetanse og markedet, samtidig som vi ikke etablerer en konkurrent. Dette sikrer driften ved anlegget i Stjørdalen, sier Morten Furunes i BEWi.





Produktutvikling

Begge bedriftene har investert mye i produktutvikling og maskiner for framstilling av plastprodukter. BEWi produserer emballasje og byggevareprodukter basert på isopor, mest kjent er fiskekasser, mens Norplasta produserer emballasje basert på sprøytestøpt plast. I tillegg ar de en del produksjon for andre produsenter av merkevarer som Fiskars og Swix.

– I alt produseres og forbrukes rundt 11 millioner fiskekasser årlig i Norge. Disse kassene har vært på markedet lenge, men nå har vi utviklet en ny type fiskekasse som vi mener er bedre, forteller Furunes.





Større styrke

Sammen med Vartdal Plast og BVL. Maskin i Oslo har BEWi utviklet en ny fiskekasse med navnet EPSbox. Bladet Norsk Sjømat har omtalt denne nye emballasjen som en revolusjon.

For den uvitende er det ikke store forskjellen mellom de gamle kassene og den nye kassen. – EPSbox har runde hjørner og i stedet for å ha et lokk av isopor, så legger vi på en sterk plastfilm. Dermed sparer vi høyde når kassene stables på paller og på bil, forteller Furunes.

En annen fordel er de rundet hjørnene som gir kasse økt styrke og dermed mindre brekkasje. – Kassen er også utformet slik at de lettere kan stables og er mer stabile. Til sammen gir disse forbedringene at kassene kan stables en høyde ekstra på bilen. For en transport kan det bety noe over to tonn ekstra med fisk, forklarer Furunes.





Forsegles

Sammen med utviklingen av kassen er også selve pakkingen av fisk forbedret. Plastfilmen legges på maskinelt, det samme gjøres også stablingen av kassene på paller slik at produksjonen og pakkingen av fisk blir mer effektiv.

En annen effekt av de nye kassene er at ikke lenger er mulig å "plukke fisk" fra kassene. Da brytes forseglingen på det pålimte plastlokket og svinn under transport blir mindre.





Innstøpte etiketter

Norplasta har investert i produksjonsutstyr for såkalt IML (Inline Mold Labeling) støping. – Det betyr at vi kan legge inn etiketten i formen før plasten sprøytes inn i formen. Resultatet er at etiketten er støpt fast i emballasjen, forklarer Rolf Solberg.

– En annen fordel med IML er at det er mye lettere å lage etikettene fordi de kan trykkes flatt, og dermed få en mye høyere kvalitet på trykken, forklarer salgssjef Ulf Erling Rinnan.





Lavere utslipp

Den nye sammensluttede selskapet BEWi Norplasta dekker store deler av næringsmiddelindustriens behov for emballasje. De legger vekt på at den emballasjen de produserer er miljøvennlig. – Den nye utformingen av fiskekasser og produksjonen av denne reduserer det årlige utflippet av CO 2 fra vår bedrift med 150 000 tonn, sier Furunes.

– Plasten som brukes i våre produkter er gjenvinnbar, den avgir heller ikke giftige gasser ved forbrenning. Den energien som medgår til å produsere denne typen emballasje er dessuten lav, sier Solberg.