Oppvokst i en livbåt

  • offshore

Arendal: - Se der, sier Geir Skaala, administrerende direktør ved Norsafe AS, og peker på det 40 meter høye brokaret på Tromøy-brua . - Så høye fall er våre frittfall livbåter sertifisert for.

Det er nok til å få TUs landkrabbe-medarbeider oppvokst på de indre østlandsbygder til å bli svimmel. For Skaala virker det nærmest selvfølgelig at man kan slippe inntil 88 mennesker ut i fritt fall fra slike høyder uten katastrofale konsekvenser for passasjerene.

Men han innrømmer at det kanskje ikke er helt behagelig. Og han forteller gjerne historien om journalisten på prøvetur som insisterte på å filme underveis på ferden nedover. Han overlevde. Men han gjør det ikke en gang til. For ordens skyld; man sitter med ryggen i fartsretningen.

Har det i blodet

Skaala har fått inn livbåtproduksjon sammen med morsmelken. Faren startet Harding-fabrikken ved Rosendal, og familien bodde i leilighet i fabrikklokalene i Skaalas første syv leveår.

Det var nesten en selvfølge at Skaala måtte bli skipsingeniør. Det skjedde i 1974, og noen år senere tok han også siviløkonomutdanning ved BI. Han skulle således ha de beste forutsetninger for å lede Norsafe-bedriften, hvor han for øvrig også eier 95% av aksjene. Dessuten har han broren Bjarte med som teknisk direktør.

Harding-fabrikken gikk etter hvert ut av familiens eie. Den heter i dag Schat-Harding og er en del av Umoe-gruppen.

- Harding er i dag en av våre argeste konkurrenter, men også kunde. Vi har en rammeavtale hvor de årlig kjøper 15 - 20 hurtiggående redningsbåter, som er vårt andre hovedprodukt ved siden av frittfallbåtene, sier Skaala.

Fabrikk i Kina

Norsafe har i dag to montasjefabrikker på Tromøy, samt et støperi i Risør med 30 ansatte, til sammen 120 ansatte i Norge. Samme antall er det ved bedriftens fabrikk i Kina, som ble etablert i 1999. Norsafe omsatte i fjor for 230 millioner kroner, hvorav 95% til eksport.

- I tillegg til egne fabrikker i Norge og Kina, har vi produksjon hos en underleverandør i Hellas og en i Mexico for leveranser til det amerikanske kontinent, sier Skaala.

Han betegner offshore-markedet for tiden som brukbart, og i alle fall mye bedre enn for noen år siden.

Spesialprodukter hjemme

Den sterke kronekursen bekymrer. Fabrikken i Kina avhjelper.

- Vi plasserer så mye underleveranser vi kan i Kina for vår hjemlige produksjon. Dermed får vi konkurransedyktige underleveranser, som igjen er med på å sikre våre norske arbeidsplasser. Vi lager dusinvarene våre i Kina, mens spesialprodukter konsentreres til Norge. Vi flagger like mye inn som ut, sier Skaala.

Han er i tillegg ikke i tvil om at beslutningen om Kina-etableringen ikke bare var riktig, men helt nødvendig.

- Vi så i den perioden en klar tendens til at europeiske fabrikker mistet store markedsandeler i det viktige Østen-markedet. Enten måtte vi etablere oss der, eller miste hele dette store segmentet. Da var valget enkelt, sier Skaala.

Selv om man hadde klart å være konkurransedyktig på pris med utgangspunkt utelukkende i norsk produksjon, ville frakt på de store skipene ødelagt regnestykket uansett. De må sendes som dyr spesiallast på containerskip.

Blir ved sin lest

Skaala fikk tilbud om å selge hele bedriften for et par år siden, men fant fort ut at det ville være for tidlig å gå i pensjon i en alder av 50 år. For hva skulle han da gjøre?

Under vår lille rundtur i fabrikklokalene er det tydelig at han trives og har peiling på alt som foregår på "gølvet".

- Jeg mener fortsatt å beherske alle prosessene. Med nær kontakt med produksjonen ,kan viktige avgjørelser tas der og da uten å måtte gå til eksterne og utenlandske eiere for å få velsignelse. Dette fungerer svært godt, sier Skaala.

Selv om Agder-fylkene har lange tradisjoner med bygging av lystbåter, har dette aldri vært noe alternativ for Norsafe.

- Vi konsentrerer oss om det vi kan best. Men vi tar støpeoppdrag for den lokale lystbåtindustrien. Det er en nyttig attåtnæring som gjør at vi får utnyttet vår støperikapasitet bedre.

Norsafe er også i ferd med å utvikle nye støperiteknikker og forsker på bruk av nye materialer basert på blant annet Kevlar og karbon som gir lettere og sterkere båter.

- Spesielt for våre hurtiggående båter er dette viktig og kan forsvares selv om materialene blir noe dyrere. Dette er et område hvor vi skal spesialisere oss ytterligere, sier Skaala.