KOLLEGER: Egil Hystad (til v.) fra elektrodivisjonen til Wärtsila og Johannes Eldøy fra Vik-Sandvik jobber enda tettere etter at de ble del av samme konsern. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
KOLLEGER: Egil Hystad (til v.) fra elektrodivisjonen til Wärtsila og Johannes Eldøy fra Vik-Sandvik jobber enda tettere etter at de ble del av samme konsern. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Oppkjøp gir nye muligheter

  • Industri

Wärtsilä

  • Er et finsk konsern med 19 000 ansatte i over 70 land
  • Leverer komplette livsløpsløsninger for energiproduksjon og fremdrift av skip og offshoreinstallasjoner
  • Har 1100 ansatte i Norge, med hovedaktiviteten i Sunnhordland
  • I Norge produseres gir, propellere, manøvreringssystemer, samt automasjons- og styresystemer for elektrisk fremdrift og dynamisk posisjonering til skip og offshore


Vik-Sandvik

  • Ble etablert i 1975
  • Har base på Fitjar i Hordaland
  • Ble kjøpt opp av finske transitt i fjor, for 132 millioner euro
  • Leverer skipsdesign- og ingeniørtjenester for den globale skipsindustrien
  • Har avdelinger flere steder i Norge og i utlandet


FITJAR: Familieeide Vik-Sandvik på Fitjar ble kjøpt opp av gigantkonsernet Wärtsilä i fjor.

Håpet er at dette skal gi en bedre base for utvikling av miljøvennlige skip og lettere tilgang til nye markeder.

– Tidligere hadde vi fire-fem mann på salg som skulle dekke hele verden. Det å støtte seg på en stor salgsorganisasjon har vært en kjempefordel, sier leder for prosjektavdelingen, Johannes Eldøy, hos Vik-Sandvik.

Selskapet har 140 ansatte i Norge, og 440 ansatte totalt.





Lettere å samarbeide

Skipsdesignerne har lenge jobbet tett med folk fra Wärtsilä.

– Vår filosofi har vært å lage skreddersydd design. Vi har ikke fokus på standardisering, men på å designe optimalt til kundens bruk. I den sammenhengen har vi hatt et godt samarbeid med utstyrsleverandører, og Wärtsilä har vært en av de viktigste samarbeidspartnerne til Vik-Sandvik. Samarbeidet går faktisk tilbake til 70-tallet, forteller Eldøy.

Wärtsilä har i dag 1100 ansatte i Norge. Hovedtyngden befinner seg på Stord og Bømlo, med en automasjonsfabrikk, produksjon av gir og propeller og en stor serviceavdeling.

– Samarbeidet med Wärtsilä har blitt enda lettere å få til nå som vi er en del av samme firma, sier Eldøy.





Skal spare drivstoff

Hovedfokuset nå er å designe mest mulig drivstoffgjerrige og miljøvennlige skip.

– Du kommer raskt til et punkt hvor du kniper på små prosenter. Det krever kunnskap om systemer og hvordan de opererer i samspill. Der har vi et sterkt miljø nå, sier Eldøy.

Hans kollega Egil Hystad, som jobber innenfor området «elektrisk framdrift» i divisjonen kalt Ship Power Technology, er enig i dette.

– Man kan optimalisere enkeltkomponenter hver for seg, men vi ser en driv i transitt nå hvor det tenkes mer helhet enn enkeltkomponenter. Innen kontrollsystemer har vi muligheter for å gjøre gode beregninger på forbruk av drivstoff, noe som kan hjelpe rederne til billigere drift. I valg av antall dieselmotorer i operasjon kan også drivstofforbruket spares. På skrog- og framdriftssiden kan vi se det hele på en mer global måte, og se båten som helhet, sier Hystad.





Hybridbåter

Dermed skal det være mulig å spare mellom 10 og 30 prosent av drivstofforbruket.

– Det er lett å se på at man sparer drivstoff i transitt eller under dynamisk posisjonering, men vi prøver å se på helheten: Hvor mye av tiden er fartøyet i transitt, hvor mye brukes lav og høy hastighet. Dermed kan vi se på hva som blir den mest effektive fremdriftsløsningen totalt sett, sier Eldøy.

Wärtsilä har blant annet utviklet hybridløsninger med dieselelektrisk fremdrift, som skal redusere forbruket av drivstoff.

– En god del av fartøyene vi jobber med krever svært mye krefter en liten prosent av tiden, for eksempel ankerhåndteringsfartøy. Disse kan kjøre dieselelektrisk størstedelen av tiden, noe som er mye mer økonomisk enn å ha svære dieselmaskiner gående på lav hastighet, sier Eldøy.

Kan spare millioner

Vik-Sandvik startet med design av fiskebåter. I dag lager designerne stort sett offshore- og forskningsfartøy, i tillegg til fiskefartøy.

– De som har hatt trøkk på drivstoffbesparelser har vært fiskebåtrederne fordi de betaler dieselen selv. Oljeselskapene har ikke vært like opptatt av dette, men begynner å få mer fokus på det nå, sier Eldøy.

Totalt skal det være mulig å spare millioner på redusert forbruk av drivstoff. I tillegg til at dette gir besparelser for miljøet.

– Det er mange ting man kan gjøre for å redusere utslipp, for eksempel ved å installere katalysatorer. Men om man kan kutte energien som brukes til å drive båten, tar du det med roten, og det er der vi har fokus, sier Eldøy.





Får raskere tilbakemelding

Vik-Sandvik har i dag cirka 200 skip under bygging, med 50-60 forskjellige design.

Skipene utvikles som regel i tett kontakt med kundene, gjerne med to dagers intenst samarbeid på møterommet hos skipsdesignerne.

Den tette kundekontakten skipsdesignerne hos Vik-Sandvik har, har også hjulpet elektrodivisjonen i Wärtsilä videre.

– Tankene hos Vik-Sandvik har vært med på å drive oss. Nå går vår innovasjon raskere, fordi vi får tilbakemeldinger raskere, noe som er veldig gunstig for oss, sier Hystad.