ROBOTKALLE: Denne ABB-roboten er kalt opp etter Kalle som jobbet ved Hjellegjerde før. PÅ grunn av de runde formene til stolunderstellet var han en helt nødvendig anskaffelse.
MALINGSPANN: Ved det nye anlegget hos Møbelprodusenten Hjellegjerde kan det automatisk skiftes mellom 10 forskjellige beisfarger og lakk. (Bilde: RAGNA KRONSTAD )

Oppkalt etter veteransliper

  • produksjon

Kalle var en veteran ved Hjellegjerde som gjorde alt mulig rart, i tillegg til å slipe. Robot-Kalle gjør ingenting annet enn å slipe.

I følge avdelingslederen for Trevare, Runar Klokk, var Robot-Kalle og resten av det helautomatiserte anlegget, helt nødvendig for møbelfabrikken på Sykkylven. - Hvilestolserien, Northern Comfort, har et mer komplisert satt sammen understell, sier Klokk og viser til de runde C- formene.

Det nye anlegget som består av tre ABB-roboter og har et gulvbasert transportbelte. Tidligere har Hjellegjerde brukt tradisjonelt transportbelte i taket.

- Den gulvbaserte løsningen gjør at vi kan spenne fast understellene på en bedre måte. Dette lønner seg fordi det gir mulighet for en stabil mellomsliping, sier Klokk. Hjellegjerde hadde ikke hadde tenkt på gulvbasert transportbelte før de hadde sett løsningen på studieturer til Tyskland og Danmark. Anlegget kom på plass etter en installasjonsfase på 3-4 uker i fjor høst.

Vekslingen tar 5 sekunder

Den første roboten i anlegget er utstyrt for å kunne veksle mellom 10 forskjellige beisfarger og lakk. Vekslingen mellom fargene tar kun 5 sekunder. Understellene går så videre til neste robot som påfører første lakkstrøk og etter at delene har tørket en time, kommer den tredje roboten som foretar sliping.

Delene fortsetter så videre tilbake til den første roboten for påføring av siste lakkstrøk. Hjellegjerde har selv stått for programmeringen. - Den største utfordringen var å få til fargevekslingen, sier programmerer Ove Johnny Borgsø.

Anlegget har kostet 7 millioner kroner og er unikt i sitt slag i Norge, hevder avdelingslederen Klokk. Tidligere brukte Hjellegjerde 4 årsverk til produksjonen, nå er antall årsverk nede i 1,5. - Det er også blitt lettere å arbeide fordi arbeidsoppgavene er mer ergonomiske. Før omleggingen produserte vi sykemeldinger. Det gjør vi ikke lenger, sier Klokk. Kapasiteten på anlegget ligger på 300- 500 deler på hvert skift.