Oppblåst svovelsak

Ifølge Ann-Cathrin Vaage i Norsk Petroleumsforening og teknisk sjef Jørgen Lærum hos BOS/Mercedes, vil ikke alt svovelholdig drivstoff erstattes av svovelfritt fra 1. januar. Man får naturlig nok en overgang her som alltid ellers.

De påpeker også at drivstoff uten svovel får tilsettinger som erstatter svovelets smørende effekt, og som holder forbrenningen i motoren under kontroll.

Det som dessuten er viktig, er å lage hinnen i katalysatoren slik at den tåler den type forbrenning som skjer i en motor med svovelfritt drivstoff. Dette vet selvsagt bilprodusentene alt om.

Teknisk sett vil derfor en innføring av svovelfritt drivstoff i Norge ikke skape store problemer.

Så sant drivstoffleverandørene tar hensyn til tekniske krav - noe de selvsagt gjør - er det helt ufarlig å kjøre selv en splitter ny bil etter 1. januar.

Det gjelder bare å tanke bilen med det av fabrikken anbefalte drivstoffet og å smøre motoren i henhold til instruksjonsboken.