DYR MORO: Skrapet versjon av nye Mercedes E-klasse koster drøyt 480 tusen. Med 1,8 liters kompressormotor på 240 Nm og 184 hk/140 kW koster den 502 tusen. Bilen er stapp full av sikkerhets- og komfortdetaljer. Den er 4856 x 1822 x 1483 millimeter stor i L, B og H. Normalt forbruk ligger rundt 0,7 l/mil. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)

Opp-pusset E-klasse

  • Motor

Du merker godt at du kjører en ny Mercedes:

Litt mer overlegen, litt mer stillegående, litt mer suverent veigrep. Men du får den ikke for under en halv million kroner.

Sikrere

Sikkerhetssystemet PRE-SAFE gjør omtrent det samme som andre sikre biler – og ESP (elektronisk stabilitets program) var godt å ha på våte, løvglatte høstveier.





ESP virker ved at en sentral (piezoelektrisk) akselerasjonsføler kjenner at bilen begynner å skli. Sklir du ut til høyre i venstresvingen napper automatikken kjapt i høyre forhjul og venstre bakhjul og plutselig er du på rett kurs igjen.

Bremsene har kraftforsterker slik at du får full effekt ut av panikken.

Lysende nyhet

Dobbelt xenonlys (gassfylte utladningslamper) med aktiv kurvelysfunksjon var godt å ha i mørke høstkvelder. Du ser faktisk veldig mye bedre. Burde vært påbudt på alle biler.

Dessuten gir xenonlys omtrent dobbelt så stor utplassert lysmengde på veien, uten nødvendigvis å blende de møtende. Noe som jo er forbudt.

Fem stjerner

Den nye E-klassen har bortimot topp-poeng i den europeiske sikkerhetstesten EuroNCAP (European New Car Assessment Program).

Den fikk full pott - fem stjerner (som er maks) - for generell kolllisjonssikkerhet og tre poeng til for god sikkerhet m.h.t. påkjøring av myke trafikanter.