IKKE LETT: Kommunikasjonsdirektør Tor Odland håper at afrikanske mobiloperatører skal diktere mobilleverandørene til å installere Opera Mini på telefonene. (Bilde: Espen Zachariassen)

Opera kjører på i Afrika

  • IT

Mobilt internett

  • Det norske selskapet Opera Software utvikler nettlesere for alle plattformer og som komprimerer datamengden over nettet og dermed gir raskere surfing og lavere kostnader.
  • Selskapet omsetter for snaut en halv milliard kroner og har 750 ansatte i 10 land. 
  • Afrika er et såkalt emerging market med raskt voksende bruk av teknologi.
  • Andelen av befolkningen som bruker mobiltelefon har økt fra 5 prosent i 2003 til 30 prosent i dag.


Opera Software er kjent for nettlesere som komprimerer datamengden og gir rask surfing.

Dette skal selskapet nå teste ut på det afrikanske kontinentet.

– Strategien er å inngå avtaler med mobiloperatørene som går ut på at de pålegger leverandørene av mobiltelefoner å installere nettleseren Opera Mini, sier kommunikasjonsdirektør Tor Odland.

Dikterer

For et par uker siden tok denne strategien av for alvor i USA, da selskapet fikk en avtale med den store amerikanske mobiloperatøren AT&T.

– Operatørene er viktige for oss, siden de for en stor del dikterer hva slags programvare som skal være på mobiltelefonene som kundene i deres nett skal ha installert, sier Odland.

Forretningsmodellen her er at mobiloperatøren tjener penger på at kundene surfer på nettet med mobilen, og da får Opera en andel av de inntektene.

Kongebesøk

Det er også strategien når selskapet satser på Afrika i tiden fremover. Så langt er det inngått en avtale med mobiloperatøren MTN i Uganda høsten 2008. Nå står Sør-Afrika for tur, og her er et salgskorps på plass.

For å pleie kontaktene, deltar Opera i handelsdelegasjonen som følger kongebesøket i Johannesburg og Cape Town i slutten av måneden.

– Faste bredbåndslinjer av god kvalitet er ikke det som kjennetegner dette kontinentet. I stedet går folk på nett med mobiltelefonen, forklarer Odland. Nå gjelder det å inngå avtaler med nasjonale mobiloperatører som vil ha Opera Mini på kundenes telefoner. Denne nettleseren benyttes allerede av flere millioner mobilsurfere i Afrika. Likevel føler det norske selskapet at det beveger seg inn i en del ukjente områder.

– Vi pløyer mark sammen med operatørene, og det kan gå både bedre og verre enn det vi trodde i utgangspunktet, sier kommunikasjonsdirektøren.

Usikkerhet

Dårlige fastlinjer taler for at mobilbruk er ettertraktet. At nettleseren fungerer selv på ganske gamle mobilmodeller, peker i samme retning.

På den annen side er ikke alle operatørene kjent med å skulle instruere mobilleverandørene, og Opera må lære dem spillet med å pålegge dem å forhåndsinstallere mini-nettleseren.

– Med de små kan det ta litt tid. Dette er jo en tjeneste som er ny for både operatøren og brukerne. Noen steder er det rett og slett snakk om en utdanningsjobb, sier Tor Odland.

I tillegg er ikke mobiltelefonen allemannseie over alt.

– Utenfor byene er det ikke sjelden å finne landsbyer som har én telefon på deling, illustrerer Odland.

– Lavthengende frukt

Teleanalytiker John Strand tror på Opera i Afrika.

– Selskapet kan lykkes i Afrika fordi det er mye lavthengende frukt i slike utviklingsmarkeder – inntekter som er enkle å hente inn, sier Strand til Teknisk Ukeblad.

Vekst

Ifølge IKT Norge er Afrika spådd sterk vekst innen telekomtjenester. Andelen som bruker mobiltelefon, har økt fra fem prosent i 2003 til 30 prosent i dag.

Bare fem prosent av befolkningen bruker internett daglig, men det er ventet at Afrika tar skrittet direkte til mobilt internett.

– Da er operatørene opptatt av teknologi som komprimerer datamengden, og her har Opera Mini og PC-nettleseren Opera 10 en klar fordel, mener Strand.

– Opera Mini har flere begrensninger, som mangel på videomulighet. Hva vil det ha å si?

– Joda, men med liten linjekapasitet er alternativet ikke å komme på nett i det hele tatt, sier John Strand.

Opera selv er usikker på om de vil lykkes.

– Det sier de bare for at markedet ikke skal skru opp forventningene. De har en forretningsmodell som få andre har lykkes med, sier analytikeren.