NSB har ikke bare gode erfaringer fra forrige storhandel, da de anskaffet sine Type 73-tog fra ADtranz (nå Bombardier). Signaturtogene har slitt med dårlig understell og evne til å takle vinterføre. (Bilde: Falk, Håkan )

Ønsker nye råd om høyhastighetsbaner



Åtte forskningsmiljøer er blitt bedt om å levere tilbud innen 1. september på en slik utredning.

Utredningen må være klar i løpet av høsten, går det fram av brevet fra departementet.

Utredningen skal være en del av grunnlaget når regjeringen i Nasjonal transportplan (NTP) 2010-2019 legger fram sitt syn på høyhastighetsbaner.

Stortingsmeldingen om NTP skal etter planen legges fram omkring kommende årsskifte, blir det opplyst.

Ulike metoder

Bakgrunnen for departementets ønske om en utredning av metodene for nytte/kostnadsanalyser, er at den tyske VWI-gruppen – som har utført høyhastighetsutredningen for Jernbaneverket – har benyttet et annet metodeverktøy enn den norske metoden basert på Finansdepartementets veileder i nyttekostnadsanalyse.

Etatsdirektør Anita Skauge i Jernbaneverket opplyser til NTB at miljøgevinst er verdsatt høyere i den tyske metoden enn i den norske.

En annen og større forskjell er at tyskerne legger inn ringvirkningene av store prosjekter. I den norske metoden tillegges ikke dette noen særskilt verdi, fordi vi forutsettes å ha full sysselsetting.

Åtte forskningsmiljøer

Begge disse forskjellene peker i retning av større samfunnsmessig lønnsomhet ved bruk av den tyske metoden enn ved den metoden Jernbaneverket benytter for ordinære prosjekter.

Følgende åtte forskningsmiljøer er invitert til å levere tilbud på utredningen:

Asplan Viak AS, Econ Pöyry AS, Møreforskning Molde AS, Norges Handelshøyskole, Samfunns- og næringslivsforskning AS, Transportøkonomisk institutt, Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo. (©NTB)