ONS Norway er rettet mot norsk leverandørindustri, og arrangeres for andre gang i 2015. (Foto: ONS/Anne Lise Norheim)

ONS NORWAY 2015

ONS Norway frir til teknologinerdene

– Skal være en arena for ingeniørene.

Knappe fire måneder etter at olje- og energimessen ONS 2014 er gjennomført, er ONS-stiftelsen godt i gang med planleggingen av neste års ONS Norway, som er spesielt rettet mot norsk leverandørindustri.

Nytt for 2015 blir «Tech Talks», hvor utstillerne inviteres til å presentere sine produkter og teknologi for publikum.

– Og her er det de på gulvet som skal snakke, de som virkelig kan teknologien, sier Siri Støldal Gjervan, prosjektleder for konferanse i ONS, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Arbeidsledigheten for ingeniører økte mest av alle i 2014

For ingeniørene

Tanken er at leverandørene skal få vise seg og sin teknologi fram i enda større grad. Utstillere, som gjerne ikke har råd til store, dyre stands, får en scene hvor de kan presentere seg selv.

– Selv om du har en stand er det ikke alltid like lett å få ut budskapet ditt. På Tech Talk kan de ha korte foredrag om produktene sine, innovasjon og ny teknologi. Hvordan virker det? Hva brukes det til?, forklarer Gjevan, og understreker at dette ikke er en arena som skal brukes til bedriftspresentasjoner.

– Dette skal være en arena for ingeniørene. Her skal det snakkes om teknologi, utdyper Line Grønhaug, kommunikasjonsrådgiver i ONS.

Utstillerne som ønsker kan reservere tid for å snakke på Tech Talk, og har selv ansvaret for å invitere potensielle kunder og skape interesse rundt foredraget.

Teknologipresentasjonene kommer i tillegg til konferansen og temaforedrag på Centre Court. I tillegg lanseres et nytt konsept, kalt «Lunch and learn», som kombinerer mat, mingling og faglig påfyll.

Les også: «Trollmannen» får en av verdens mest prestisjetunge priser

«Action»

Å ha et overordnet tema for ONS har fungert bra, ifølge ONS-teamet, og dermed ønsker de å ta med seg dette inn i ONS Norway også. Derfor vil oljemessen i 2015 ha «action» som faneord.

– Mye er i ferd med å skje på norsk sokkel, det er flere store prosjekter som venter lenger framme, med Johan Sverdrup i spissen. Samtidig pågår det også mye negativ aktivitet, med nedgang i bransjen, oppsigelser og mer, sier ONS-sjef Leif Johan Sevland.

ONS Norway ble arrangert for første gang i 2013. Oljemessen tar for seg norsk sokkel og norsk leverandørindustri, og er mindre og billigere enn modermessen ONS.

– Vi skalerer både konferansen og messen til et nivå som passser. Og vi konsentrerer oss om de oppgavene og forventingene som er knyttet til norsk sokkel i årene som kommer, forklarer Sevland.

Les også: Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

ONS-sjef Leif Johan Sevland tror ikke dårlige tider i oljebransjen vil påvirke interessen for messen, noe tidligere nedgangstider heller ikke har gjort. ONS/Anne Lise Norheim

Ikke krisestemning

Så langt har ikke ONS-teamet sett noen tendenser til at nedgangstidene i oljebransjen påvirker interessen for oljemessen.

– I ONS-historien har vi vært gjennom alle disse svingningene i bransjen, og det pleier ikke påvirke verken salg av standplass eller besøk på ONS. Heller motsatt. Vi ser at folk har et behov for å møtes, for å vise fram produktene sine. Og det kan jo også skje mye fram til august, påpeker Sevland.

Han poengterer at olje og gass er en næring som varierer i aktivitet, men som har en grunnleggende langsiktighet ved seg.

– Bransjen har sett flere nedgangsperioder på halvannet til to år med uregelmessige mellomrom. Men vi vet at det vil være behov for olje og gass i verden i lang tid framover, og det er en del lyspunkter der framme, sier ONS-generalen.

Han legger også til at han tror denne nedgangsperioden kan tone seg litt annerledes for Norge enn tidligere.

– Norge har vært dyrest, og dermed utsatt. Vi har ofte merket dårlige tider først og lengst i bransjen. Men nå er situasjonen litt annerledes, det er andre områder i verden som har høyere kostnader enn det vi ser på norsk sokkel, sier Sevland.

Les også: Norske gründere: Amerikansk oljegigant lekket ideen vår til konkurrent

– Ingen solnedgang

Derfor vil også ONS Norway forsøke å være positive i sin tilnærming den nåværende situasjonen til petroleumsindustrien.

– Norsk leverandørindustri er flinke til å finne nye løsninger og teknologi, som kan være kostnadsbesparende, påpeker Gjevan.

– Og så må vi ikke glemme at vi har store prosjekter som ligger der framme, som Johan Sverdrup. Det kommer til å bli tøffe tider for en del i bransjen, men de som klarer å tenke nytt og posisjonere seg for den oppturen som etter hvert vil komme, de vil gjøre det bra, mener Sevland.

Han legger til at de under messen vil ha en større bevissthet om nedgangstid.

– Men dette er ikke snakk om en solnedgang for norsk oljeindustri. Vi må heller snakke om hvordan vi skal jobbe i tider som dette. Situasjonen krever nye løsninger, leverandører må bruke muligheten til å bli bedre rustet for framtiden, og sørge for at de er konkurransedyktige, framhever Sevland.

Les også:

Her ser du hvorfor oljeprisen faller

NHO om oljekuttene: – På kort sikt ser det veldig dystert ut

Dette betongbygget i Finnmark er fullstappet med Siemens' mest moderne teknologi