Øystein Eriksen er direktør i One Call. Nå tar han til orde for å stoppe en utbredt praksis blant konkurrenter som ikke ønsker å slippe kundene sine. (Bilde: Bjørn Eirik Loftås)

ONE CALL

One Call-sjefen langer ut mot Telenor

Kritisk til konkurrentenes triks for å holde på kundene.

Tele2-eide One Call er en av aktørene i telemarkedet som fortsatt ikke tilbyr 4G-datahastigheter til sine abonnenter, og har blitt klagd inn til Forbrukerrådet av flere av sine konkurrenter for slagordet (og påstanden) "Like bra, bare billig".

Nå har imidlertid Forbrukerrådet gitt selskapet lov til å bruke slagordet videre i sin markedsføring, fordi Forbrukerrådet mener at brukeropplevelsen ikke behøver å være dårligere enn hos konkurrentene, selv uten 4G.

Mener det er mindre viktig

– Vi har spurt våre kunder om hvor opptatt de er av 4G, og 88 prosent av dem sier at mangel på 4G ikke er noe argument for å bytte til en annen leverandør. 85 prosent av våre kunder sier de er fornøyd med datahastigheten slik den er i dag. Det er bedre enn både Telenor og Netcom, sier One Call-direktør Øistein Eriksen til Teknisk Ukeblad, og viser til en fersk undersøkelse utført av MMI Synnovate.

– Vi vil uansett skru på 4G både i vårt eget nett og i Telenors nett i oktober, men kommer neppe til å gjøre noe stort nummer av det. Det gjorde vi heller ikke da vi lanserte HD Voice tidligere i år. Vi er ikke teknologipushere, sier Eriksen.

Under et pressemøte nylig presenterte selskapet tall som bekrefter at selskapet er i sterk vekst, samt positive resultater fra målinger av kundetilfredshet.

Når kundene våre er mer fornøyd enn konkurrentenes kunder må jo det bety at vi har hold for slagordet, sier Eriksen.

Les også: Telenor skal kvitte seg med 3G

Stor vekst

One Call er nå det tredje største mobilselskapet i Norge, med rundt 450 000 kunder.

Bare i år har nettoveksten vært på 43 000 kunder, brorparten har kommet fra Telenor og Netcom, ifølge Eriksen.

– Vi vokser desidert raskest og har aldri før vokst raskere. Mye handler om å være godt synlig i media, ha et direkte og klart budskap og selvfølgelig behandle kundene bra. Hos oss er det ingen liten skrift og ingen skjulte kostnader. Folk faller for ærligheten vår, sier Eriksen, og langer samtidig ut mot konkurrentenes metoder for å beholde kunder som vil flytte, og i særdeleshet Telenor.

Vil ha slutt på win-back

– Telenor er versting i klassen når det gjelder såkalt win-back-strategier, som handler om å tilby spesielle goder til kunder som er i ferd med å bytte selskap. Det kan være bedre priser på abonnementer, gratis tilleggstjenester og andre fordeler. Denne praksisen vil vi ta til orde for å få fjernet, sier Eriksen, og fortsetter:

– Dette handler som oftest om å kaste penger etter kunder som vil portere ut og som gjerne kjenner seg dårlig behandlet over tid. I praksis er det eldre kvinner og andre "gjennomsnittskunder" som betaler for gildet, fortsetter han, og legger til at han tror at win-back-praksisen er en vesentlig årsak til at bransjen kan få et dårlig rykte.

– Jeg har hørt kunder som har reagert svært negativt på metodene, og som sier de aldri mer vil ha noe å gjøre med et selskap som først kommer med slike tilbud i det man er på vei ut. Først da er de liksom viktige nok, sier han.

TU.no har prøvd å komme i kontakt med Telenor for å få en kommentar til påstandene, men har foreløpig ikke lykkes.

Les også:

Tele2 vil bygge 1000 nye basestasjoner i året

Cisco: 90 prosent av internettrafikken vil være videorelatert i 2018

Snart blir det 4G på flytog, t-bane og på Gardermoen