Omstridt svensk tunnel gjenopptas

Prosjektet har stått stille siden i fjor høst på grunn av miljøskandaler og store budsjettoverskridelser. Nå håper myndighetene at det svenske Banverket har fått skikk på både kostnader og byggemetoder.

Flere instanser

– Men det er flere instanser som skal si sitt før vi kan gjenoppta arbeidet, sier prosjektleder Christer Möller til tekblad.no. Regjeringens avgjørelse skal først godkjennes av den svenske Riksdagen i en proposisjon om infrastrukturen til høsten. Miljødomstolen skal også si sitt.

Generaldirektør Bo Bylund i Banverket er imidlertid fornøyd med at det endelig skjer ting i saken igjen.

– Dette er positivt både for jernbanen og miljøet. Nå skal vi sørge for å forvalte tilliten, sier han.

Rettsaker

Banverket har hatt mange av de samme problemene med Hallandsåsen som NSB hadde med Romeriksporten, og ikke mindre enn tre rettsaker for brudd på miljøbestemmelsene har løpt parallelt med prosjektet.

I den ene saken er produsenten og distributøren av tetningsmiddelet Rocha Gil dømt til store bøter for ikke å ha informert tilstrekkelig om innholdet av miljøgiften akrylamid i stoffet. Entreprenøren Skanska er også tiltalt i saken, men her er dom ennå ikke felt.

I den tredje saken er Banverket tiltalt for å slippe gjennom for mye vann i tunnelen. Myndighetene har tillatt en lekkasje på 33 liter pr. sekund, mens Banverket ønsker en grense på 100 liter pr. sekund. Dom er ennå ikke felt. Miljømyndighetene frykter både for stor utvasking av jordsmonnet på åsen, og forringet kvalitet på det rike skog- og jordbrukslandet i området.

En tredel ferdig

Da den daværende entreprenøren Skanska innstilte sine arbeider i oktober 1997, var en tredel av den vel 8,5 kilometer lange jernbanetunnelen ferdig. Siden den gang har Banverket kledd den ferdige delen av tunnelen med betong.

Om arbeidene blir gjenopptatt til høsten, håper Banverket at tunnelen skal stå ferdig innen 2009. Den vil da ha kostet oppunder fem milliarder svenske kroner å ferdigstille, om ikke mer. Det opprinnelige budsjettet var på 2,8 milliarder svneske kroner.

Hallandsåstunnelen vil frigjøre en flaskehals i forbindelsen til Gøteborg og den svenske vestkysten. Hallandsåsen hever seg med bratte åssider og kupert terreng, der både jernbane og veitrafikk tidvis har problemer med svinger og stigninger.