LUFTIG: Fra veistrekningen mellom Birkeland og Feda. (Bilde: Signe Gunn Myre)
LANG: Fedafjorden bru er 570 meter lang. Hovedspennet er på 331 meter. (Bilde: Signe Gunn Myre)
KRYSS: Veikrysset ved Opofte (Bilde: Signe Gunn Myre)

Omfattende veiprosjekt i rute

Prosjektselskapet Allfarveg AS holder på med en ny tofelts vei på 17,5 kilometer fra Handeland i Lyngdal til Svindland i Kvinesdal.

Dette er et stort prosjekt med mange aktører, store mengder masse og materialer, kupert landskap, nye metoder for brubygging – og HMS-oppfølging som i et industrianlegg.



Anlegg og drift

Prosjektselskapet Allfarveg AS eies av Veidekke ASA og Sundt AS. Utbyggingen skal utføres av underentreprenører og VKR-gruppen. Den består av Veidekke Entreprenør AS, Kruse Smith AS og Br. Reme AS.

For å sikre at veien blir levert med avtalt kvalitet, funksjon og tilgjengelighet, vil Statens Vegvesen delta i gjennomføringen.

Prosjektleder Kjell Soltvedt sier at det i tillegg blir bygget tre kilometer tilknytningsveier og deler av eksisterende E39 vil bli utvidet og utbedret.

Når strekningen etter planen er ferdig i september neste år, skal Allfarveg drive og vedlikeholde strekningen i 25 år. Dette har selskapet inngått avtale med Kolo Veidekke AS om.

Vedlikeholdsstrekningen blir på 38 kilometer. Mange av oppgavene Statens vegvesen utførte tidligere, skal utføres av Kolo Veidekke.

Selskapet er ingen nybegynner i faget. I dag har det kontrakter for drift og vedlikehold av 7000 kilometer vei. Kolo Veidekke er med i utbyggingsorganisasjonen for å bistå med valg av tekniske løsninger og kvalitetskontroll. Dette kan lette vedlikeholdet for selskapet i fremtiden.

Bruer og tunneler

Det skal bygges syv tunneler på til sammen ni kilometer, og alle er ferdig utsprengt. Åtlandstunnelen på eksisterende E39 måtte i tillegg strosses ut for å få bedre siktelinje og plass til lys og andre installasjoner. Det omfatter blant annet kummer, kabelbruer, alarmanlegg og ventilasjonsanlegg. Hele strekningen vil dessuten få veilys.

Asfalteringen på veistrekningen er allerede i gang. 140.000 tonn stein skal knuses til bærelag og asfaltproduksjon.

Veistrekningen får også åtte nye bruer. Lengden varierer fra 20 meter, til hengebrua over Fedafjorden på 570 meter. Der ble arbeidsplattformen, den såkalte catwalken, ferdig i begynnelsen av august. Den fungerer som arbeidsplattform for kabelarbeidene. Nå monteres også stålstagene som brubanen skal henge i. Ståldekket er planlagt montert i løpet av en uke ved årsskiftet.

1,2 milliarder

Betongarbeidet på bruer, kulverter og viadukter er i rute. Også arbeidet med portalene er godt i gang. Kjell Soltvedt sier at det legges stor vekt på at hele veistrekningen får en god miljøprofil, godt tilpasset omgivelsene.

Totalt vil utbyggingskostnadene komme på rundt 1,2 milliarder kroner.