GJENNOMBRUDD: - Denne teknologien er et gjennombrudd for annengenerasjons biodrivstoff, mener Graham Rice i Ineos Bio. (Bilde: Ineos Bio)
(Bilde: Colourbox.com)

Omdanner søppel til drivstoff

– Denne teknologien er et gjennombrudd fordi den kan omdanne et bredt spekter av organisk avfall til ren bioetanol og fornybar energi i en svært effektiv prosess. Hvis man sammenligner dette drivstoffet med å bruke bensin i en bil, så kuttes utslippene av drivhusgasser med 100 prosent, sier Graham Rice, utviklingsdirektør i Ineos Bio.

Bakteriell omdannelse

Ineos er verdens tredje største petrokjemiske selskap. I sommer ble Inoes Bio etablert for å kommersialisere denne nye teknologien, som er basert på 18 års utvikling. I USA har et pilotanlegg vært i drift i flere år.

– Det startet som en overraskende oppdagelse ved et universitets eksperiment, forteller Rice.

I korte trekk går teknologien ut på at det organiske avfallet blir omdannet til en gass, som deretter renses. Gassen blir så omdannet til etanol i en bakteriell prosess. Ett tonn tørr biomasse gir 400 liter etanol.

Les også: E.coli kan gi biodrivstoff

Gir høye reduksjoner

– Dette er en rask og robust prosess. I tillegg til bioetanol kommer det energi i form av damp og elektrisitet ut av prosessen, sier Magnor Lien, sjefingeniør i Ineos Polyolefins i Bamble.

Han viser til at utslippsreduksjonene er høye i forhold til alternative etanolkilder til biodrivstoff for bil.

– Også når det gjelder omdannelse av avfall, har denne teknologien en vesentlig bedre effekt på CO 2-nivået enn annen bruk av avfall som kompostering og forbrenning. Det er en prosess om baserer seg på råstoffet til alle typer biomasse. Det betyr at man kan bruke avfall fra for eksempel landbruket og skogavfall.

Vil bli konkurransedyktig

Inoes ønsker å starte kommersiell produksjon i løpet av noen få år.

– Ineos bioetanol vil være konkurransedyktig når den blir fullt ut kommersialisert. Men som mange andre kommende teknologier, som konkurrerer mot storskala, etablert og optimalisert petrokjemisk industri, vil de første fabrikkene trenge statsstøtte, sier Rice.

Påbud

I Norge har myndighetene nylig blitt enige om et omsetningspåbud for biodrivstoff i Norge. Påbudet blir på 2,5 og 5 prosent i henholdsvis 2009 og 2010.

Nå mener Magnor Lien at Norge bør benytte seg av muligheten til å få på plass et produksjonsanlegg for bioetanol.

– Markedet er stort og interessen er stor. Det hadde vært veldig gunstig om Norge kunne benytte seg av denne anledningen nå. Ineos investerer der det er gunstig og har ikke noen annen agenda enn å finne et egnet produksjonssted. Det er det opp til myndighetene å legge til rette for. Vi har mer enn nok råstoff å ta av hvis vi tar med skogavfallet, mener Lien.

Han viser til at det ved Ineos produksjonsanlegg i Bambles finnes industriarealer med en infrastruktur som passer perfekt til en slik etablering.

Les også: