Olympiske IT-dimensjoner

  • ikt

Athen: Under OL i Salt Lake City prøvde hackere å legge hele IT-systemet dødt. Det er også skrekken for de IT-ansvarlige for Athen-OL i august.

Mye prestisje og sponsorpenger avhenger av topp kvalitet på bilder og resultater. Marginene er små.

Verdens øyne vil være rettet mot Athen i to uker fra 13. august . Mens det tidligere var atletene og de sportslige resultatene som stod i fokus under OL, får informasjonsteknologi og sikkerhetsløsninger stadig mer oppmerksomhet fra arrangørens side.

Som publikum og TV-seer tar vi teknologien for gitt, og tenker knapt over at de IT-ansvarlige har jobbet i flere år med systemer og løsninger. Kun dersom noe går galt, vil de ansvarlige for IT-systemene få verdens oppmerksomhet. Heldigvis er teleinfrastrukturen i Athen utmerket og ikke sammenlignbar med resten av transportsystemet.

Det er ikke småtteri hva angår kapasitet og antall PC-er, servere og skrivere som er i aksjon under lekene. Atos Origin er IT-partner og topp sponsor til fire påfølgende OL. IOC ønsker én partner over flere arrangementer for å spare penger, overføre kompetanse og teknologi samt kombinere produkter og tjenester fra ulike firmaer i et IT-konsortium.

Utenkelig uten IT

OL i Athen krever to til tre ganger mer IT-kraft enn tilsvarende for vinter-OL i Salt Lake City i 2002. Dette er nødvendig fordi sommer-OL er et mye større arrangement og fordi kravene til TV-overføringer og resultatpresentasjoner øker. De store amerikanske TV-selskapene kjører med eget utstyr og har vært på plass en god stund allerede. Men de er avhengig av resultatoverføringer og konkurranseinformasjon fra det interne IT-systemet som drives av OL-komiteen.

Atos Origin har ansvaret for alt fra overordnet IT-strategi, prosjektledelse, nøkkelprogramvare, informasjonssikkerhet og systemintegrasjon. Til å hjelpe seg har de et konsortium bestående av flere store programvareselskaper og maskinleverandører. Samme team skal også levere systemer til Torino-OL i 2006 og neste sommer-OL i Beijing i 2008. Men prislappen for IT-infrastrukturen er hemmelig!

Frykt for sabotasje

Allerede i 2001 startet de første medarbeiderne (da for amerikanske Schlumberger Sema som senere ble kjøpt av franske Atos Origin) med strategidiskusjoner fram mot OL i 2004. Sikkerhet mot sabotasje og kritiske strømbrudd har vært viktige ledesnorer i arbeidet.

Sikkerhetsstrategien er på et ekstremt høyt nivå. Yan Noblot har ansvaret for både planlegging og implementering av sikkerhetsprosedyrer og kontroll under lekene. Et eget sekundært datasenter skal ta over dersom alt skjærer seg. Dette er lokalisert på et hemmelig sted langt unna hovedkommandosenteret i Athen.

Systemet som skal brukes under OL er todelt: ett system for Games Management som håndterer all logistikk som akkrediteringer, transport, innkvartering ol. Ett annet system står for formidling av resultater, poeng og lignende informasjon til journalister, offisielle representanter og trenere. Dette styres av hovedkommandosenteret og er av sikkerhetsmessige hensyn holdt atskilt fra internett. I tillegg kommer et separat system tilknyttet internett til bruk for ikke-kritiske administrative formål og for journalister.

- Vår største utfordring fram mot OL er å teste og sjekke ut alle feilmeldinger og alarmer i systemet, opp mot 200.000 pr. dag, forteller Noblot. Testingen omfatter både teknologi, dataoperatører og prosesser.

4500 timer sport

Fra Athen i august skal det sendes 4500 timer med sport live. 301 sportshendelser skal dekkes fra 36 ulike lokaliseringer. Hver av de 35 sportsgrenene har sin egen dedikerte programvare. Ikke to systemer er like. 30 av de 35 systemene er allerede satt opp i test-laber og testet to ganger før de monteres ute på stadion. De resterende fem testene pågår i disse dager.

På hver arena finnes to uavhengige kraftleveransesystem med UPS-er (avbruddsfri strømforsyning). I tillegg finnes det nødsystem som har strøm til 45 minutters datadrift.

Ingenting av utstyret skal brukes om igjen. Torino-OL har egne sponsorer til maskinparken. Kanskje blir det greske skolebarn som får nyte godt av det siste innen PC-er, servere og skrivere når atletene forlater lekenes vugge.