SATSER: Vi er kommet inn i oljesand for å bli, sier Barry Worbets, Merete Heggelund og Åge Kristensen i Statoil. (Bilde: Ole K. Helgesen)
Tar form: Leismer-anlegget som skal produsere 20 000 fat bitumen per dag er 62 prosent ferdigstilt. (Bilde: Ole K. Helgesen)

– Oljesand er lønnsomt

  • Olje og gass

Lønnsomt prosjekt

  • Ifølge Raymond James Ltd vil et gjennomsnittlig SAGD-prosekt være lønnsomt med en oljepris på 60 dollar med en internrente på 10 prosent.
  • Utbyggingskostnadene ligger mellom 33.000 og 37.000 dollar per fat produksjonskapasitet.
  • Ettersom Statoil måtte betale 2,2 milliarder dollar for selskapet North American Oil Sands Company, blir trolig Statoils utbyggingskostnader nærmere 40 000 dollar per fat ved en full utbygging på 220 000 fat olje per dag.
  • Utbyggingskostnadene ved åpne dagbrudd ligger på mellom 60 000 og 70 000 dollar per fat.


Oljesanden i Alberta

  • Oljesand består av sand, bitumen, leire og vann.
  • Statoil har kjøpt rettighetene til oljesandutvinning i et område på 1100 kvadratkilometer. Anslåtte ressurser er 2,2 milliarder fat bitumen.
  • Leismer-anlegget skal stå klart høsten 2010. Det er designet for å produsere 20 000 fat bitumen hver dag.
  • I 2020 har selskapet planer om å utvinnen 220 000 fat bitumen per dag.


CALGARY: Statoils oljesandsatsing har blitt kritisert for å ha dårlig lønnsomhet, og mange hevder Statoil trenger en oljepris opp mot 80 dollar for at prosjektet skal bli lønnsomt.

Dette avvises av kanadiske oljeanalytikere Teknisk Ukeblad har snakket med.

– De fleste prosjekter som er basert på den teknologien Statoil skal bruke, er lønnsomme med en oljepris på 60 dollar. Statoils prosjekt vil trolig også ligge i dette området, sier Richard Wyman i Canaccord Adams.

Gruvedrift er dyrt

Cirka 20 prosent av oljesanden i Alberta ligger så grunt at den kan utvinnes i åpne dagbrudd. Kostnadene ved denne utvinningsmetoden har økt kraftig de siste årene.

– Disse massive prosjektene krever opp mot 10.000 arbeidere på anlegget. Og ettersom lønnskostnadene har eksplodert i Alberta, har også kostnadene ved disse prosjektene steget voldsomt. Når man hører om break even-priser på 80 til 90 dollar, er det dagbrudd-prosjektene man snakker om, sier Justin Bouchard i Raymond James Ltd.

SAGD

Oljesanden i Statoils lisensområde ligger for dypt til å utvinne den i åpne dagbrudd.

Derfor skal selskapet bruke teknikken Steam Assisted Gravity Drainage (SAGD), som går ut på å sende vanndamp under jorden for å løse stoffet bitumen fra sanden.

Utbygging og drift ved slike anlegg er vesentlig lavere enn ved dagbrudd.

Lønnsomt ved 60 dollar

– Hvis man ser på hvilke prosjekter som har blitt utsatt eller kansellert, er det nesten bare dagbrudd og oppgraderingsanlegg. Det er så å si ingen prosjekter basert på SAGD-teknologien som er utsatt. Dette er fordi de har bedre økonomi, fører med seg mindre lokal miljøbelastning og teknologien har et stort utviklingspotensial. Flere nye SAGD-prosjekter produserer dobbelt så mye som antatt innen ett år, sier Bouchard.

Han sier det er flere grunner til at SAGD-prosjektene har bedre økonomi.

– Prosjektene er mindre enn dagbruddene. Det gjør prosjektstyringen enklere og man trenger færre arbeidere. Dessuten er disse spredt over et større geografisk område slik at man får bedre tilgang til arbeidskraft enn i nærheten av Fort McMurray hvor kostnadene er høye. Med SAGD-teknologien kan man bygge anleggene i moduler og redusere mengden arbeid på anleggsområdet, ifølge analytikeren.





Holder tett

Statoil vil ikke svare på spørsmål om økonomien i prosjektet.

– Dette holder vi internt av konkurransemessige hensyn. Vi vil vurdere hver enkelt videre fase av oljesandprosjektet i forhold til våre interne kriterier for prosjekter, sier Erik Haaland, kommunikasjonsansvarlig for Statoils oljesandprosjekt.

Stabsjef i Statoil Canada, Merethe Heggelund, er likevel klar på at Statoil er inne i oljesand for å bli.

– Dette vil være en hjørnestein i porteføljen vår i minst 25 år. Det er en ressurs vi trenger.

Åge Kristensen, leder for forskningssenteret for tungolje i Statoil, sier selskapet jobber hardt for å bedre lønnsomheten.

– I dag bruker vi rundt tre fat damp per fat bitumen vi utvinner. Dersom vi klarer å redusere mengden damp, vil vi også trenge mindre energi. Dermed vil vi redusere utslippene og gjøre produksjonen mer lønnsom, sier han.