BYGG

Oljeplattformer vurderes opphogd på land

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Bilde: Kjetil Alsvik
Truls Tunmo
8. nov. 2010 - 07:38

Derfor har OD tatt initiativet til et samarbeid med Klima- og forurensningsdirektoratet og Petroleumstilsynet for å utrede sentrale problemstillinger om hvordan innretningene skal disponeres.

– Noen av oljeriggene begynner å nærme seg slutten av sin produksjonslevetid. For eksempel er både Ekofisk-tanken og en innretning på Friggfeltet ferdige, men disse riggene er blitt unntaksbehandlet i henhold til OSPAR-beslutning 98/3 som gjør at de blir stående til havs, sier sjefingeniør Tor Fadnes i OD til Teknisk Ukeblad.



OSAR-unntak

I utgangspunktet skal betonginnretningene tas til land for opphogging, men gjennom OSPAR (Oslo-Paris)-konvensjonen kan respektive operatører søke om unntak for å slepe innretningene til land.

– Ingen vet i dag hvor lenge disse innretningene kan bli stående på sokkelen. En eller annen gang vil de kunne kollapse og rase sammen, men det er ting som tyder på at sjøvannet heller forsterker enn svekker betongen, sier Fadnes.

Oslo- og Pariskonvensjonens beslutning om beskyttelse av det marine miljøet i det nordøstlige Atlanterhavet forbyr å dumpe og etterlate innretninger i havet – med visse unntak. Betongunderstell, ankerfundament i betong og stålunderstell som veier mer enn 10.000 tonn kan bli stående. Men før det gis tillatelse, må det gjennomføres en konsultasjonsprosess innenfor OSPAR. Hittil er det gitt tillatelse til at betongdelen av lagertanken på Ekofisk samt betongbarrieren rundt denne, og betongunderstellet til TCP2 på Frigg blir stående igjen på havbunnen etter at overbygg og øvrig utstyr er fjernet, ifølge OD.



Deballastering

Hvordan gigantkonstruksjonene skal kunne heves fra havbunnen før de kan slepes til land, kan vise seg å bli problematisk.

– En metode er å benytte såkalt deballastering, det vil si at vannet pumpes ut av betonginnretningen for at denne skal kunne få oppdrift. Men en reell fare med å bruke deballastering, er at oppdriften kan skje for raskt og skape farlige situasjoner. Men at den blir flytende igjen vil innebære utfordringer og faremomenter i forhold til tap av stabilitet uansett, sier Fadnes.



Mangler erfaring

Det er manglende erfaring med fjerning og opphogging av store betonginnretninger, og det finnes lite direkte data å basere konsekvensanalyser på. Det kan være hensiktsmessig å gjennomføre en generell vurdering av problemstillinger og utfordringer knyttet til ulike disponeringsløsninger for disse, ifølge OD.

– Man må se på om det er lønnsomt, sikkerhetsmessig forsvarlig og miljømessig forsvarlig å slepe betonginnretningene til land for demontering i stedet for å demontere dem til havs, sier Tor Fadnes.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.