2005: John terry, Roman Abramovitsj, Frank Lampard og islendingen Eidur Gudjohnsen feiret ligamesterskapet.
Den russiske oljemilliardæren og Chelsea-eieren Roman Abramovitsj. (Bilde: WikiCommons)
SER MOT ØST: Sintef kan komme til å være med på et spennende oppdrag sammen med den russiske oljemiljardæren Roman Abramovitsj. Laboratorieleder Filip Dahl ved Sintef Byggforsk Berg og geoteknikk, kan komme til å måtte reise så langt øst man kommer i Russland. (Bilde: Truls Tunmo)
ULIKE EGENSKAPER: Steinen til venstre er hardere enn den til høyre. Samme bor med samme kraft er brukt på de to steinene. (Bilde: Truls Tunmo)
Laboratorieleder Filip Dahl ved Sintef Byggforsk Berg og geoteknikk, viser hvor byen Anadyr ligger.
NEW YORK: Disse steinprøvene er fra Trans Hudson Express Tunnel i New York. Steinene har Filip Dahl fra Sintef Byggforsk hatt til borbarhetsanalyser. (Bilde: Truls Tunmo)
ENKELT: Det enkle er ofte det beste, heter det. Og det ser unektelig enkelt ut det utstyret som Sintef Byggforsk Berg og geoteknikk bruker for å gjennomføre grundige analyser av bergarter. (Bilde: Truls Tunmo)
Anadyr i nordøstre del av Sibir ligger ikke langt fra grensa mot USA og Alaskak - merket med hvit strek i havet til høyre. (Bilde: GoogleMaps)
BERGTATT: - Du kan godt si vi er bergtatt av berget, sier Eivind Grøv (til venstre) og Filip Dahl. Førstnevnte er leder av Berg og geoteknikk ved Sintef Byggforsk. (Bilde: Truls Tunmo)
VERDEN RUNDT: Eivind Grøv er med på oppdrag for Sintef Byggforsk verden rundt. (Bilde: Truls Tunmo)
Milliardæren og Chelsea-eieren Roman Abramovitsj med kjæreste.

Oljemilliardær bergtatt av Sintef

  • Bygg

Siden 1960-tallet har Sintef Byggforsk drevet med borbarhetsanalyser av bergarter.

Nå har den eksentriske oljemilliardæren Roman Abramovitsj meldt sin interesse.

Nærmest et eventyr av et prosjekt kan vente Sintef lengst øst i Sibir ved byen Anadyr i Chukotka-regionen.





Kortere vei

Her planlegger Chelsea-eier Roman Abramovitsj å bygge en tunnel fra fastlandet under fjorden til øya der flyplassen ligger. Den styrtrike oljemilliardæren skal ha uttrykt ønske om å ha med Sintef-forskere på laget.

– Kretsen rundt Abramovitsj har vært i kontakt med den norske ambassaden i Moskva på bakgrunn av et oppslag om meg i en norsk avis angående undersjøiske tunneler. De må ha visst at det finnes høy kompetanse på dette området i Norge. Nå er det samtaler mellom rådgiveren til Abramovitsj og meg om et slikt prosjekt, sier Eivind Grøv, leder av Berg og geoteknikk ved Sintef Byggforsk.





New York

Det mest kjente prosjektet Sintef er med på utenfor Norge nå, er Trans Hudson Express Tunnel i New York. I verdensmetropolen har de også gjort borbarhetsanalyser til Water Tunnel 3, og de er med i analysearbeidet til Subway line 7.

– Det er nesten så vi ikke tror at amerikanerne har valgt Sintef i lille Norge til å være med på disse store prosjektene. Men vi har de beste testmetodene for borbarhetsanalyser av bergarter, sier laboratorieleder Filip Dahl ved Sintef Byggforsk, Berg og geoteknikk.

Water Tunnel er ferdig boret. Byggherren, New York City Department of Environmental Protection, har uttrykt stor tilfredshet med arbeidet til Sintef.

– Det gjelder alle testene vi har utført, sier Dahl.





Bergtatt

Utviklingen av borbarhetsanalyser startet ved Sintef i Trondheim på 1960-tallet sammen med daværende NTH. Siden den gang har forskningssenteret foretatt 3500 bergartsprøver i store deler av verden.

– Du kan godt si vi er bergtatt av berget. Bergets egenskaper påviser vi med ulike analyser. I motsetning til andre byggematerialer er ikke bergmassen et homogent materiale. Hver bergart har sine spesielle egenskaper. I tillegg har vi sprekker og diskontinuiteter som påvirker bergmassen som et byggemateriale. Det er dette som gjør arbeidet så spennende. Man kan aldri fastslå hvilke egenskaper en bergart har uten å foreta grundige analyser først, sier Dahl.





Gigantanlegg i Singapore

Utenfor Singapore skal det bygges en gigantisk oljeterminal på Jurong Island. Her skal et oljelager etableres 130 meter under havoverflaten.

– I dette oppdraget jobber vi sammen med Multiconsult. Vi har også utført bergspenningsmålinger til oljelageret, sier Grøv.

I Singapore er de samme partene også involvert i et prosjekt som går ut på å bruke arealer under bakkenivå for å bygge variert infrastruktur.

– Det dreier seg om bergrom for blant annet forbrenningsanlegg, vannrenseanlegg, havnelogistikk og termal kraftproduksjon. Det vil bli et must å bruke undergrunnen til å bygge infrastruktur i framtiden. Og singaporerne er tidlig ut med utviklingen av en generalplan for planmessig bruk av undergrunnen, sier Grøv.





Injeksjonsteknologi

Kunnskap om undersjøiske tunneler er noe Sintef Byggforsk eksporterer til en rekke land for tiden, blant andre Færøyene, Island og Kina. I Hong Kong skal det bygges en ca. 20 kilometer lang kloakktunnel rett under skyskraperne, og en fem kilometer lang undersjøisk kryssing av Victoria Harbour til Stone Cutter Island hvor et enormt renseanlegg for den kinesiske skyskraperbyen ligger.

– Her bidrar vi med blant annet rådgivning innen injeksjonsteknologi, kontraktsfilosofi og drivemetodikk. Ved å dra utenlands kommer vi bort i interessante og spennende prosjekter med et betydelig behov for dokumentasjon, sier Eivind Grøv.