Oljekatastrofen: Filmes av norsk skip

  • Olje og gass

Skandi Neptune

  • Eier: DOF ASA
  • Langtidsutleid til Subsea 7, er et av verdens ledende undervannsentreprenørselskap
  • Design: Marin Teknikk MT 6016
  • Bygget: 2001 ved Brattvaag verft. Ombygget 2005/2008
  • Lengde: 108,3 m
  • Bredde: 24 m
  • Dødvekt: 5090 tonn
  • Toppfart 14,5 knop
  • Mannskap: Plass til 106 personer, hvorav 48 i enmannsrom
  • Spesialskip for rørlegging, undervanns konstruksjonsarbeider, reparasjoner og vedlikehold
  • ROV-hangar, mulig å sende ut to ROV fra utsiden samt en gjennom moonpool. 140 tonns kran med heave-kompensasjon
  • Ble i 2008 utstyrt med et tårn for vertikallegging av fleksible rør og navlestrenger (umbilicals).

En ubemannet undervannsbåt (ROV) fra spesialskipet Skandi Neptune er både arbeidsredskap og øyne og ører for BP i deres kamp mot den ukontrollerte utblåsingen i Mexicogolfen. Bildene og videoer BP har vist fra det som gjørs på havbunnen, er tatt fra en ROV operert fra Skandi Neptune.

DOF-skipet Skandi Neptun er leid på langtidskontrakt til Subsea 7, en av verdens største undervannskontraktører, notert på Oslo Børs og med Kristian Siem blant de største aksjonærene.





Bistår BP

– Skandi Neptun med utstyr og mannskap er stilt til BPs disposisjon i Mexicogolfen, sier kommunikasjonsdirektør i Subsea 7, Jackie Doyle, til Teknisk Ukeblad.

Han opplyser at det er en rekke andre fartøyer med spesialutstyr og ROV-er også i området. – BP har imidlertid valgt å publisere bilder og video vi tar med vår ROV mens vi hjelper til med å stanse utslippene på 1.500 meters dyp, sier Doyle.

SUGERØR: Den siste uka fikk BP på plass et 4-tommers rør inni stigerøret (21") der rundt 2.000 fat olje pr. døgn fanges opp og føres opp til boreskipet Discoverer Enterprise. Metanol tilsettes for å hindre at røret tetts av is. Norske Skandi Neptune stiller med en ROV og bistår BP med undervannsoperasjoner. Oljen strømmer ut av stigerøret og ikke borestrengen. 1. Sugerøret med gummipakninger føres inn i stigerøret. 2. Gummipakningene tetter mest mulig rundt borestrengen inne i stigerøret. 3. Hydrokarboner (olje/gass) føres opp til boreskipet.
SUGERØR: Den siste uka fikk BP på plass et 4-tommers rør inni stigerøret (21") der rundt 2.000 fat olje pr. døgn fanges opp og føres opp til boreskipet Discoverer Drillship. Metanol tilsettes for å hindre at røret tetts av is. Norske Skandi Neptune stiller med en ROV og bistår BP med undervannsoperasjoner. Oljen strømmer ut av stigerøret og ikke borestrengen. 1. Sugerøret med gummipakninger føres inn i stigerøret. 2. Gummipakningene tetter mest mulig rundt borestrengen inne i stigerøret. 3. Hydrokarboner (olje/gass) føres opp til boreskipet. BP

Sugerør

I helgen lyktes BP i å plassere et firetommers rør (Riser Insertion Tube Tool – RITT) inn i det ødelagte stigerøret (21 tommer) og føre en del av olje- og gasstrømmen til boreskipet Discoverer Enterprise.

BP tilsetter metanol for å hindre hydratdannelse (is). Oljen prosesseres og lagres på boreskipet, mens gassen brennes av. Foreløpig klarer BP å føre 2.000 fat olje i døgnet 1.500 meter opp til overflaten. BP ser på "sugerørtiltaket" kun som ett av flere midlertidige forsøk på å hindre oljesølet.

Les også: Sugerør på oljelekkasje

Gjennom BOP

Samtidig jobbes det med å få kontroll på brønnen, såkalt "top kill" ved å føre tungt boreslam ned mellom brønnveggen og fôringsrør, der Halliburton holdt på å sementere for å hindre utblåsing. Deretter vil det sementeres på nytt. Dette arbeidet kan trolig begynne neste uke.

BP forsøker også ulike metoder på å få kontroll med brønnen gjennom den ødelagte utblåsningsventilen (BOP – blowout preventer). Blant annet blir det vurdert måter å injisere materialer under høyt trykk som kan temme utblåsingen.

Transocean, som eide den havarerte boreriggen Deepwater Horizon som eksploderte 20. april og sank 22. april, begynte 2. mai å bore den første avlastningsbrønnen. 16. mai startet boring av den andre avlastningsbrønnen.

BP Deepwater Horizon  Mexicogolfen blowout preventer BOP oljeutslipp
SIKRESTE: BP startet boring av den førte avlsatningsbrønnen 2. mai. Om ca. tre mpåneder er de nede i brønne og kan fjerne trykket opp mot det skadde og ødelagte utstyret.
PERMANENT: Arbeidene med de to avlastningsbrønnene startet henholdsvis 2. mai og 16. mai og ventes å ta tre måneder før de er ferdige. BP

Spesialskip

Skandi Neptun er utstyrt for å legge fleksible rør og umbilicals (navlestreng) samt installasjons- og vedlikeholdsarbeider på undervannsinstallasjoner. ROV-en fra Skandi Neptun var også med på forsøkene med å stenge utblåsingsventilen (BOP) manuelt.

Skandi Neptun er utstyrt for å legge fleksible rør og umbilicals (navlestreng) samt installasjons- og vedlikeholdsarbeider på undervannsinstallasjoner. ROV-en fra Skandi Neptun var også med på forsøkene med å stenge utblåsingsventilen (BOP) manuelt. Skandi Neptun. Photographer HARALD M. VALDERHAU

Dersom BP ønsker det, vil Skandi Neptun og dets utstyr brukes til andre tiltak for å stanse eller begrense utslippet.

– Vi kan også bistå med intervensjon av brønnen og installasjon av nytt utstyr. BP styrer bruke av vårt utstyr og mannskap fra dag til dag, opplyser Doyle.





Mannskap fra Norge

Konsernsjef Mons Aase i DOF ASA opplyser til Teknisk Ukeblad at DOF ikke har noe med skipets arbeidsoppgaver for BP, men at den er utstyrt for store og kompliserte oppgaver på store dyp.

– Vi har leid ut skipet på langtidskontrakt med Subsea 7 og sørger bare for mannskap, sier Aase.

Subsea 7 opplyser at Skandi Neptuns ROV-er kan operere ned til 3.000 meters dyp.

Skipet ble også brukt til å legge umbilical (kontrollkabel) på Ormen Lange.