Livbåtprodusenter kan nyte godt av Petroleumstilsynets nye krav, men oljebransjen er kritisk og mener det vil bli for dyrt å innføre dem. Her er Norsafes nye fritt-fall-livbåt GES50 MKIII. (Bilde: Norsafe)

LIVBÅTER PÅ NORSK SOKKEL

Oljebransjen vil ikke ha nye livbåtkrav

– Liten gevinst, enorme kostnader.

Petroleumstilsynet (Ptil) er ikke fornøyd med kvaliteten på livbåtene på norsk sokkel.

Tilsynet har derfor sendt et forslag om et nytt regelverk til arbeids- og sosialdepartementet for å komme seg tilbake på det sikkerhetsnivået man en gang hadde.

Bakgrunnen er at det i 2005 ble funnet en rekke alvorlige feil og mangler på livbåtene i Nordsjøen og Norskehavet.

Fremdeles problemer

Det finnes fremdeles feil som ikke er rettet opp, og i dag er problemene i følge Ptil knyttet til strukturell styrke i overbygning og skrog, g-krefter for passasjerer og fremdrift.

Både bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass, fagforeninger, ulike interessegrupper og oljeselskapene har nå sagt hva de mener om det nye livbåtregelverket.

Høringsrunden avsluttes i dag, og Ptil vil nå vurdere kommentarene og fastsette en såkalt fremdriftsplan for å komme i mål med nye regler som hele industrien må følge.

Les også: Se inne i livbåten når den stuper 30 meter

Mener det blir for dyrt

– Vi har ikke fått anledning til å se på noen av uttalelsene ennå, men vi forventer at det er sterke meninger om dette, sier Ptil-sjef Anne Myhrvold til Teknisk Ukeblad.

Blant dem som tidligere har hatt sterke meninger om temaet, er bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass (Norog).

For halvannet år uttalte de at de nye livbåtkravene i verste fall kunne koste oljeselskapene opp mot 60 milliarder kroner og at det dermed ikke hadde vært gjort en god nok kost-nytte-vurdering av forslaget.

Norog gir i dag sitt høringssvar, og sier til Teknisk Ukeblad at de holder fast ved mange av sine tidligere argumenter.

Ptil-direktør Anne Myhrvold
Ptil-sjef Anne Myhrvold. Tormod Haugstad

Vil ikke ha regelverk

– Vi kommer til å levere et høringssvar i dag når tidsfristen er utløpt, men vår anbefaling er å ikke innføre regelverket slik det nå foreligger, skriver Maiken Ree, informasjonssjef for HMS og drift, i en e-post til Teknisk Ukeblad.

– Vi holder fast på store deler av våre tidligere argumenter som mangel på kost-nytte-vurdering. Regelverksforslaget vil ha liten eller marginal sikkerhetsgevinst og vil medføre enorme kostnader, skriver hun.

Les også: Stupte 65,1 meter med livbåt

Må ikke skiftes ut

Et tidligere forslag ble tolket slik at hele livbåtparken måtte skiftes ut, men dette er ikke nødvendig, forsikrer Ptil-sjef Myhrvold.

– Løsningen kan være at man må gjøre tekniske tiltak. Noen må skifte livbåt, andre må gjøre små tekniske endringer. Vi snakker ikke om full utskifting her. Vårt forslag er å presentere en standard som næringen selv har utviklet, noe som vil gjøre det tydelig for alle hva som menes med god sikkerhetsmessig evakuering, sier hun.

– Hvorfor er dette så viktig for dere?

– Når alt annet går galt, når det virkelig ikke er noen annen utvei, da skal livbåtene virke. Arbeidernes sikkerhet skal ikke være avhengig av hvilken innretning de er på.  Vi mener at alle skal kunne måle seg opp mot dette regelverket, og derfor vil vi ha én felles standard, sier Myhrvold.

Les også:

Ufaglærte riggarbeidere kan øke risikoen for ulykker

Her settes verdensrekord i fritt fall

Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen