18. august er datoen å merke seg for entreprenører som vil oppgradere Øksfjordtunnelen. Bildet viser østre påhugg ved Storvik hvor det tidligere var fergeleie. (Bilde: Statens vegvesen)

Øksfjordtunnelen blir oppgradert

Øksfjordtunnelen er 4 252 meter lang. Den ligger på fylkesveg 882 i Loppa kommune 25 km fra grensen mot Troms. Da den ble åpnet i 1988, erstattet den en vegstrekning som var så utsatt for ras at den var stengt hele vinteren. En ferge på Øksfjorden fraktet bilene forbi den rasfarlige fjellsiden vinterstid før tunnelen ble åpnet.

Tunnelprofilet er for smalt til at to store biler kan passere hverandre andre steder enn på møteplassene, men selv der er det i trangeste laget. Nå blir 7 møteplasser utvidet i lengde og bredde. Det samme skjer med den eneste snunisjen i tunnelen, dessuten skal det sprenges en til. Til sammen 12 500 kbm skal tas ut for å gi plass til møteplasser og snunisjer.

I motsetning til andre tunneler på disse breddegrader er ikke Øksfjordtunnelen sikret mot frost. Kuldeporter i hver ende skulle gjøre frostsikring unødvendig, men de fungerer ikke bra. De blir ofte påkjørt og driftskostnadene er store.

Nå skal tunnelen sikres mot vann og frost på vanlig måte, det vi si med PE-skum dekket med sprøytebetong. I følge Vegvesenets beregninger vil det gå med 15 600 kvm PE-skum og 375 kbm sprøytebetong for at bilistene skal bli trygge mot fallende istapper. Kuldeportene blir fjernet.

Arbeidet vil foregå om natten. Tunnelen vil da bare være åpen for utrykningskjøretøy. Den som får kontrakten må gjøre seg ferdig innen 11. april neste år.