INDUSTRI

Økokrim: – Trafigura har liten relevans

"Probo Koala" var chartret av Trafigura da skipet kvittet seg giftig avfall i Elfenbenkysten i august 2006. Samme type avfall gikk i lufta i Gulen der søsterskipet "Probo Emu" hadde vært på visitt.
"Probo Koala" var chartret av Trafigura da skipet kvittet seg giftig avfall i Elfenbenkysten i august 2006. Samme type avfall gikk i lufta i Gulen der søsterskipet "Probo Emu" hadde vært på visitt.
30. okt. 2008 - 07:07

Erstatningssaken mot det nederlandske selskapet Trafigura, som er beskyldt for å dumpet giftig avfall i Elfenbenskysten i august 2006 og forårsaket at 15 mennesker døde, tok en ny vending i forrige uke.

Det har lite å si for Økokrims etterforskning etter Vest Tank-eksplosjonen.

Samme avfall som i Sløvåg

Forrige fredag meldte det britiske advokatfirmaet Leigh Day & Co, som i lengre tid har jobbet med et massesøksmål på vegne av 22.000 ivorianere som ble skadet på grunn av avfallet, at Trafigura ikke lenger vil forsvare seg mot anklagene om giftdumping.

Avfallet Trafigura prøvde å bli kvitt, stammer fra en prosess der svovel utvinnes fra bensindamp. Dette skal Trafigura ha fortsatt med på anlegget til Vest Tank i Sløvåg i Gulen kommune fra oktober 2006 til anlegget eksploderte i mai i 2007.

Denne saken jobber fortsatt Økokrim med, men etterforskningsorganet vil ikke legge altfor mye vekt på det som nå skjer i britiske domstoler.

Kan ha betydning i norsk erstatningssak

– Denne saken har lite å si for straffesaken mot Vest Tank, sier Terje Ingstad, som er politiadvokat ved Økokrims miljøteam, til TU.no.

– Trafigura har erkjent at det var uforsvarlig å levere denne typen avfall på kaia i Elfenbenskysten. Det er ikke dermed gitt at de erkjenner at det var uforsvarlig å levere det til et tankanlegg i Norge, sier han

Han påpeker at deres fokus først og fremst er rettet mot Vest Tank og hva slags avfall de hadde og ikke hadde tillatelse til å motta.

Dermed kan den pågående erstatningssaken i britiske domstoler ha større relevans for en erstatningssak mellom Gulen-beboere og Trafigura enn den har for Økokrims straffesak.

To skip kjent for farlig frakt

– Men vi tar dette med oss, for all del. Vi ønsker å kjenne hele bildet i Elfenbenkystsaken siden det dreier seg om Trafigura og samme type avfall, understreker politiadvokaten.

Følger utenlandsk spor i Vest Tank-saken

Trafigura chartret høsten 2006 skipene «Probo Emu» og «Probo Koala», kjent for frakt av farlig avfall.

«Probo Koala» leverte sin last på Elfenbenskysten, mens søsterskipet «Probo Emu» kom til Sløvåg høsten 2006. Der leverte det den kontroversielle lasten som Miljøvernforbundet hevder var på den ene tanken som gikk i lufta. SFT konkluderte imidlertid i fjor med at tanken som ble brukt til avfallet fra «Probo Emu» ble tømt og vasket allerede samme høst.

Trafigura benekter skyld

Trafigura benekter all skyld for dødsfall og sykdom i Elfenbenskysten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

I en pressemelding forteller selskapet at de på rutinemessig vis leverte avfallet via en shippingagent til et selskap ved navn Tommy etter å ha sjekket at alle papirer var i orden.

– Derfor var det umulig å forutse at Tommy skulle dumpe avfallet rundt om i Abidjan. Dette var avskyelige og kriminelle handlinger. Samtidig led befolkningen i disse områdene av helseproblemer på grunn av forurensing lenge før Tommy kom med sitt avfall. Dette er en miljøtragedie, men den er ikke forårsaket av Trafigura, skriver selskapet på sine hjemmesider .

Trafigura betalte imidlertid i fjor regjeringen i Elfenbenskysten 157,6 millioner euro i tillegg til 7,6 millioner euro øremerket helse og miljø. Selskapet understreker at dette kun skyldes at de, som en stor næringsaktør i Vest-Afrika, føler et ansvar for lokalbefolkningen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.