Frustrasjon, sinne, sliten, konflikt, arbeidsplass, telefon. (Bilde: Destoc)
Seniorforsker Arbeidsforskningsinstituttet, AFI. (Bilde: AFI)
(Bilde: Coor)

Økende skepsis til outsourcing

  • Karriere


Stadig flere norske virksomheter velger å drive alle funksjoner i eget hus, ifølge en undersøkelse fra svenske Demoskop på oppdrag for outsourcingsselskapet Coor.

43 prosent av de som svarte melder at de driver alle servicefunksjoner i egen regi.

Andelen var 36 prosent i fjor og 34 prosent i 2006. På den andre enden av skalaen viser undersøkelsen en liten økning i andelen selskaper som setter bort alle eller de fleste servicefunksjoner, fra 10 til 12 prosent.



Gjøre det selv

Målingen er gjort blant 483 store selskaper og offentlige virksomheter på statlig og kommunalt nivå i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Også Danmark ser tegn til at flere foretrekker å drive alt i egen regi, mens Sverige og Finland er mer positiv innstilt på outsourcing.



Uspiselig politikk

Årsakene til den norske skepsisen er flere. En gjennomgående holdning er at virksomheten selv er best kvalifisert til oppgavene. Noen mener at alle bedriftens tjenester og oppgaver er for spesielle til å sette bort til andre. Innenfor offentlig sektor er holdningen at outsourcing ikke er politisk spiselig.

På den annen side er outsourcing en positiv erfaring for flertallet av virksomheten som har testet det ut. De vanligste oppgavene å sette bort er renhold, kantine, IT-support, avfallshåndtering, eiendomsdrift, vaktmestertjenester og transport.



Stillstand

De neste fem årene kommer det ikke til å skje mye på dette området, skal vi tro svarene fra de norske deltakerne i Demoskops undersøkelse.

Seks av ti ledere tror ikke de kommer til å sette bort flere oppgaver enn de gjør i dag. I de andre landene regner et flertall med at outsourcingen kommer til å øke.



- ”Out” er ute

– Det ser ut til at flere velger å ta tilbake funksjoner som tidligere var satt bort. Outsourcing er ute, sier seniorforsker Asbjørn Grimsmo ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Han har så langt ingen formelle undersøkelser å vise til.

– Men i samtale med mange mennesker har jeg fått inntrykk av at holdningen er i ferd med å endre seg, sier forskeren til Teknisk Ukeblad.



Lean er mean

Han mener Lean-filosofien er i ferd med å avta i popularitet. Lean management fokuserer på kjerneproduksjonen i en bedrift, der kreftene settes inn på å gjøre driften så enkel og effektiv som mulig for å fremme vekst og økt lønnsomhet.

– Tilbakemeldingene tyder på at ”lean er mean”, at denne strategien ikke gir bedriftene den helhetlige oversikt over produksjonen, samtidig som vesentlig kompetanse forsvant ut med outsourcingen, sier Grimsmo.



Mistet kompetanse

Han sikter blant annet til at den såkalte bestillerkompetansen må hentes inn igjen.

– Da IT-driften ble satt bort, forsvant også bedriftens kompetanse til å etterspørre riktige tjenester fra den eksterne leverandøren. Det samme kan gjelde HR. Den ble sett på som en støttefunksjon, men viser seg å være en integrert del av virksomheten i flere bedrifter, sier Grimsmo.