DYRERE: Far Sapphire ble utstyrt med hybrid framdriftssystem og bygget med DNV-klasse Clean Design. Skipet ble levert i 2007. (Bilde: Photographer HARALD M. VALDERHAU)
2000-modell: Far Santana var topp moderne da det ble levert i 2000. Skipet hadde også i dag blitt godkjent med dagens krav til miljøutslipp. (Bilde: Farstad)
MILJØBEVISST: Marianne Aamodt fra skipsmeklerselskaper RS Platou tror norske offshorerederier får betalt for sitt miljøengasjement. (Bilde: Tore Stensvold)
SPANDERER: Sjef for prosjektavdelingen i Farstad Shipping , Børge Nakken, er stolt over at rederiet legger mange millioner kroner i frivillige miljøtiltak på hvert nytt skip. (Bilde: Tore Stensvold)
STOR OG STERK: Far Samson ved kai hos STX Europe Langsten i Tomrefjord like før ovelevering i slutten av mars. (Bilde: Tore Stensvold)
PLØYER: Far Samson er et topp moderne fartøy med betegnelsen CSV - Construction, Subsea Vessel. Skipet skal pløye grøft for rørledninger. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
KOSTBART: Far Samson kostet 850 millioner kroner. Rederiet hevder at 80 millioner kroner av kontraktssummen er brukt til frivillige miljøtiltak. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
Far Samson CSV - (Bilde: Tore Stensvold)
TOMLEPLASS: Dekksplassen på Far Samson er stor. (Bilde: Tore Stensvold)

Ofrer millioner for miljøet

  • Industri

ÅLESUND: Farstad Shipping i Ålesund har lagt seg på en grønn linje.

De siste årene har alle nye offshoreskip blitt bestilt med langt mer miljøvennlig utstyr og spesifikasjoner enn norske og internasjonale myndigheter krever.

Dermed er kontraktene blitt om lag 10 prosent dyrere.

Farstad mener det er verdt det, og en skipsmegler tror de får betalt på sikt.

Nær 10 prosent

Farstad Shipping fikk nettopp overlevert undervanns- og konstruksjonsskipet Far Samson.

Ifølge Farstad Shipping er det investert 80 millioner kroner i miljøteknologi, tekniske løsninger og andre tiltak som ikke var nødvendig for å få skipet godkjent.

Kontrakten med verftet STX Europe Langsten var på 850 millioner kroner og ble inngått i juni 2006. Skipet er dermed blitt nesten 10 prosent dyrere.

Over 10 prosent

I 2007 fikk Farstad levert det hittil kraftigste ankerhåndteringsskipet, Far Sapphire. Skipet er bygget ved STX Europe Langsten og kostet ca. 500 millioner kroner.

Farstad hevder at de frivillig har brukt 60 millioner kroner ekstra på miljøtiltak.

Etter hva Teknisk Ukeblad har funnet ut, er kontrakter for andre ankerhåndteringsfartøy bestilt på samme tid og i samme størrelse av andre rederier og ved andre verft i størrelsesorden 400 – 450 millioner kroner.

Sju år aldersforskjell

For å demonstrere miljøgevinster ved nye skip sammenlignet med eldre generasjoner, trekker leder for prosjektavdelingen i Farstad Shipping, Børge Nakken, fram to skip.

Ankerhåndteringsfartøyet Far Santana ble levert i 2000. Far Sapphire er også et AHTS-fartøy, levert i 2007.

Far Santana, som ble bygget ved Ulstein Verft med UT 730 design, er 77 meter langt og ikke bygget etter Clean Ship Design-klassen til Det Norske Veritas.

Det betyr blant annet at skipet ikke har dobbelt skrog og at oljetanker ligger mot ytterhud. Det er heller ikke satt inn noen rensetiltak for motor og eksos.

Motorene går stort sett med fast turtall, og det er direktedrift av propeller. Alle motorene brukes så å si hele tiden.

Clean Design

På Far Sapphire, som ble bygget ved den gangen Aker Yards Langsten med UT 732 CD-design, har miljøtiltak vært med fra planlegging og design av skipet.

Det medfører at det 93 meter lange skipet er bygget i henhold til DNVs Clean Designklasse, også i forhold til tiltak i motorrommet. Katalysator sørger for å fjerne 95 prosent av NOx-en fra eksosen.

Skipet har dobbelt skrog og ingen olje eller dieseltanker ligger mot ytterhud. Skipet er det første offshorefartøy med hybrid diesel-mekanisk og dieselelektrisk framdrift.

Ved hjelp av avanserte styringssystemer, brukes den optimale kombinasjonen av motorer og propeller, avhengig av behov. De ulike motorene startes og stoppes med et PMS-system.

Halvert forbruk

Sammenligning av forbruk: Far Santana bruker 23 tonn diesel pr. dag ved 12 knops fart. Det gir et forbruk på 7,7 kg pr. dødvekttonn.

Tilsvarende forbruk for Far Sapphire: 19 tonn per døgn ved 12 knops fart, eller 3,9 kg pr. dødvekttonn.

Forbruket av diesel når skipet ligger på dynamisk posisjon, det vil si der motor og propeller kun brukes for å holde skipet på ett punkt, er henholdsvis 18 tonn og 7 tonn i døgnet. Forbruket er redusert med mer enn 50 prosent.

Ekte engasjement

Hadde Farstad bygget skipet kun med minimumskrav for å tilfredsstille gjeldende lover og regler for denne skipstypen, ville prislappen vært 60 millioner kroner lavere.

– Vi viser i praksis at vi er opptatt av vår miljøpåvirkning, sier Børge Nakken, sjef for prosjektavdelingen i Farstad.

Det er denne avdelingen som sørger for planlegging og bestilling av nye skip.

– Vi kunne bygget nye skip med samme tekniske spesifikasjoner som i 1999 og likevel holdt oss innenfor IMO-kravene, sier Nakken.

Første hybrid

Norske rederier ligger helt i forkant inne utvikling av nye miljøløsninger for skip. Farstad mener de ligger ett skritt foran i forhold til andre.

Hybridløsningen der kombinasjonen av diesel-mekanisk og dieselelektrisk drift av propeller og trustere sørger for optimal utnyttelse av motorene, ligger over ett år foran de nærmeste konkurrentene.

Ankerhåndteringsfartøyet Olympic Zeus til det norske rederiet Olympic er det andre på verdensbasis med hybridløsning. Det ble overlevert fra Ulstein Verft i slutten av mars i år. Både Farstad og Olympics skip er utviklet og designet i Norge.

Norge foran

De internasjonale miljøkravene holder ikke samme skjerpingsfart som de norske skipsrederne og skipsbyggerne etterlever.

– Det er her i Norge de skjerpete miljøkravene begynner, sier Marianne Aamodt fra skipsmeglerselskaper RS Platou.

– Det tar tid før IMO følger etter, men det kommer.

Flere nye

Før sommeren får Farstad overlevert enda et ankerhåndteringsfartøy fra Langsten. Det er Far Scorpion, bygget med Rolls-Royce’ UT 731 CD design.

Skipet er 87,4 meter langt og er på 3.900 dødvekttonn. Også det bygges med hybridløsning og alt annet moderne og miljøriktig utstyr.

Børge Nakken er stolt over skipet, men sier at det ikke vil vekke veldig oppsikt når det kommer ut på markedet i Nordsjøen.

Det er ulike krav og ulike behov i forhold til vær, klima, arbeidsoperasjoner og de miljøkrav som stilles.





Romskip

– I norsk offshoresammenheng vil Far Scorpion være et svært moderne skip. På britisk sektor vil det være helt i toppsjiktet, mens det i Brasil vil være som å komme med et romskip, sier Nakken stolt.

Skipsmeglere Marianne Aaamodt poengterer at brasilianske Petrobras er villig til å betale mer for miljøvennlige skip.

– Hele bransjen er blitt mer opptatt av fuelforbruk. Det er blitt et parameter når skip skal leies inn, sier hun.

I Brasil foregår mer og mer av utbyggingen på ekstreme havdyp. Det betyr at det blir behov for mer avanserte offshoreskip, skip som allerede er utviklet for nordlige farvann.