INDUSTRI

Offshoreskipet ble levert i april. Allerede nå bygges det om til vindkraftservice

Forsyningsskipet fikk en kort karriere i petroleumsindustrien.

Etter ombygging til spesialfartøy for blant annet vindkraftservice, vil Vestland Cygnus øke bredden fra 20 til 22,4 meter for økt stabilitet. Det blir sengeplass til 134 personer. Skipet er 77 meter langt.
Etter ombygging til spesialfartøy for blant annet vindkraftservice, vil Vestland Cygnus øke bredden fra 20 til 22,4 meter for økt stabilitet. Det blir sengeplass til 134 personer. Skipet er 77 meter langt. Bilde: Wärtsilä Ship Dsign
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
23. okt. 2015 - 12:41
Vis mer

Fjellstrand Verft leverte Vestland Cygnus til rederiet Norside As i april. Etter noen få oppdrag i offshoremarkedet, er det nå tilbake til verftet for en ombygging verdt 150 millioner kroner.

Fartøyet er designet av Wärtsilä Ship Design, som nå redesigner fartøyet.

Det skal blant annet bygges et boligkvarter for 112 personer, 100 tonns kran med 40 meter rekkevidde og gangveisystem for overføring av personell fra skip til vindturbiner, eventuelt rigger.

Nye beregninger

Leder for maritimt salg hos Fjellstrand, Olav Bru, sier at de vil få nye tegninger fra Wärtsilä.

– Wärtsilä vil foreta nye styrke- og stabilitetsberegninger og forsyner oss med system- og produksjonstegninger, sier Bru til Teknisk Ukeblad.

Det er Wärtsilä Ship Design på Fitjar som har designet skipet og vil redesigne det.

– Vi har utviklet mange konsepter for vindmøllefartøy, både til nybygg og ombyggingsprosjekter, og vårt design passer veldig godt til den nye profilen til dette fartøyet. Vi har jobbet tett med Fjellstrand i mange år og på mange prosjekter, og samarbeidet mellom selskapene våre er svært godt, sier Ove Wilhelmsen, adm.dir. i Wärtsilä Ship Design Norway.

Les også: Fulgte magefølelsen, skiftet baug - og sparte masse drivstoff

Øker bredden

Wärtsilä har også levert komplett diesel-elektrisk fremdriftssystem basert på Wärtsilä Low Loss-konseptet med fire Wärtsilä 9L20-motorer på 1665 kW hver, samt et integrert automasjonssystem.

Skipet må nå øke stabiliteten. Sponsors på 1,2 meter må bygges på hver side og dekket forsterkes der 100-tonnskrana skal plasseres.

Rederiet legger vekt på komfort for mannskapet.

– Det nye designet vil muliggjøre transport av, og boliger til, et stort antall personer. Det er viktig at fartøyet har svært god stabilitet, selv under de mest utfordrende værforhold, slik at personell trygt kan borde vindmøller og rigger. Vi er sikre på at Wärtsiläs design møter alle behovene våre, sier Hans Martin Gravdal, eier av «Vestland Cygnus» i en pressemelding.

Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil

Alujobber

Ettersom Fjellstrand bygget skipet, har de godt tegningsunderlag og detaljert kjennskap til det.

– Det gjør arbeidet enklere for oss, sier Bru.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Boligmodulene blir produsert i aluminium og skal i sin helhet produseres på Fjellstrand. En del stålarbeider vil de også gjøre selv, og noe blir att ut til lokale og andre norske bedrifter.

– De norske er faktisk konkurransedyktige med Polen, sier Bru. På topp vil 100 personer være involvert i arbeidet hos Fjellstrand. Skipet skal leveres i juni 2016. Opprinnelig kontrakt for bygging av skipet var på 320 millioner kroner.

Les også: Ulstein har sjøsatt sitt største skip noensinne

Ny klasse

Ettersom skipet skal gjøres om fra offshore supply til å ta med over 100 passasjerer, må det inn i ny klasse og nye regler.

– Vi jobber med klasseselskapet DNVGL som også er ansvarlig overfor flaggstaten på dette fartøyet, sier Bru.

Skipet vil få SPS-klasse (Special Purpose Ship).

Offshore og batterier

For verftet var dette en kjærkommen kontrakt. For tida jobbes det med seks heissjakter på inntil 50 meter som skal installeres på Johan Sverdrup.

Fjellstrand Verft har også dialog med fergerederier som vil gi tilbud på batteriferger til Statens vegvesen, blant annet på Anda-Lote-sambandet på E39.

Fjellstrand har bygget verdens første batteriferge, aluminiumskatamaranen Ampere og har dermed en erfaring ingen andre foreløpig kan matche.

Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.