SKEPTISK: OECD advarer mot EUs ambisiøse mål om at ti prosent av drivstoffet i transportsektoren skal være biodrivstoff innen 2010. Biodrivstoff lages blant annet av raps. (Bilde: Colourbox.com)

OECD: Biodrivstoff skader miljøet

  • Kraft

Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) ber om at EU tenker seg om en gang til i forhold til satsingen på biodrivstoff.

EUs mål er å øke bruken av biodiesel til 10 prosent av forbruket innen 2020, for å kutte CO 2-utslipp. I tillegg vil landene gjøre seg mindre avhengig av olje og gass. Men OECD tror EU overdriver de gunstige miljøeffektene fra satsingen.

Subsidier ødelegger

Overgangen til biodrivstoff vil kutte CO 2-utslippene med maksimalt 3 prosent, i forhold til fortsatt bruk av bensin, mener OECD.

Statlige subsidier for biodrivstoff vil i stedet føre til økte matpriser, skade regnskog og naturreservater. Den antatt gunstige effekten på miljøet vil dermed bli høyst midlertidig.

Økt skatt

Innføring av biodrivstoff vil med stor sannsynlighet føre til en påplusning på den jevne EU-borgers skatteprosent, fordi det er de som til syvende og sist må betale for incentivene politikerne vil bruke for å trigge økt produksjon av biodrivstoff.

Dette kommer fram i en rapport fra organisasjonen som publiseres i dag, melder avisen The EU Observer. Rapporten skal diskuteres i EU-landene.

EU kan komme til å måtte betale mer enn ti ganger mer enn USA for disse incentivene, frykter OECD. USA bruker i dag syv milliarder dollar på ethanol-produksjon, noe som gir en pris på 500 dollar per sparte tonn med CO 2.

Teknologinøytral

Organisasjonen oppfordrer heller myndighetene til å fase ut subsidier til biodrivstoff, og heller gå inn for såkalt "teknologi-nøytral" CO 2-skatt, slik at markedet selv kan finne best mulig måte å redusere klimautslipp på.

OECD utgir sammenlignbar data, analyser og prognoser slik at myndighetene i EU-landene blant annet kan sammenligne erfaringer, koordinere politikk og finne svar på felles problemer.