OLJE OG GASS

Odin klar for Alvheims olje

Knut StrømKnut Strøm
14. mai 2007 - 07:19
Vis mer

Arbeidet med ombyggingen av FPSO (Floating Production Storage and Offloading) Alvheim har vært et stort oppdrag for Aibel etter at de fikk kontrakten av Marathon Petroleum Company (Norway). Kontraktens verdi er på 2,2 milliarder kroner.



Utfordrende

– Det er det første flytende produksjonsfartøyet vi har arbeidet med, og det har vært et spennende og utfordrende oppdrag for oss, sier viseadministrerende direktør Erling Matland i Aibel til TU. Det 262 meter lange skipet ble først ombygget i Singapore, mens utrustingen har foregått ved verkstedet til Aibel i Haugesund.

Alvheim-feltet ligger vest for Heimdal-feltet. Feltet er bygget ut med fire undervannsenheter med tilhørende brønner. Disse skal knyttes opp mot det flytende produksjons- og oljelagringsskipet Alvheim. I tillegg skal satellittfeltet Vilje tilknyttes Alvheim senere i år.



På grenselinjen

Utvinnbart volum er anslått til 23,5 millioner Sm 3 olje og 5,7 milliarder Sm 3 oljeekvivalenter i rikgass. Ett av funnene som inngår i Alvheim-utbyggingen, Boa, strekker seg delvis over grenselinjen til britisk kontinentalsokkel.

Rikgassen fra feltet skal eksporteres gjennom en rørledning knyttet opp mot et eksisterende rikgassrør (SAGE) på britisk sokkel. Produksjonsraten på feltet vil bli på mer enn 70 000 fat olje pr. dag. Havet i området er 120 til 130 meter dypt.

Arendalsbedriften APL har levert forankringssystemet Submerged Turret Production (STP) som skal kobles permanent mot produksjonsskipet. Forankringssystemet er konstruert for å møte utfordringer som en 100-års storm med bølger på 14,6 meter. Feltets levetid er ventet å være 25 år.



Referanseprosjekt

Aibel har hatt leveransen av alle moduler og montasjen av disse.

– Prosjektet har gått bra, men det kom til en del ekstra arbeid fordi vi skulle arbeide med et eksisterende skip, sier Matland. Nå håper han prosjektet skal bli et godt referanseprosjekt for andre slike fartøyer han er sikker på vil komme.

For Aibel har det vært en hektisk tid. På det meste har 1300 arbeidere vært i sving.

– Bortsett fra noen leveranser fra Polen og England, har dette vært et norsk prosjekt. Nå er vi i sluttfasen med omfattende testing av utstyret ombord, sier Matland. Modulene på båten ble overlevert til Marathon i februar.

En av de store utfordringene er at arbeidsmarkedet har endret seg underveis.

– Etter at vi startet arbeidet, tok det norske arbeidsmarkedet helt av og vi hadde store utfordringer med å skaffe oss nok ingeniører og arbeidsfolk til å utføre arbeidet, sier Matland.

Totalt regner han med at de på topp har hatt over 500 ingeniører i arbeid. – Nå er det trappet ned. Mye ingeniørarbeid går med til oppdateringer av alle konstruksjonstegninger. Aibel bruker PDMS som hovedarbeidsverktøy for 3D DAK.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.