Chevrolet Suburban er en av bilene som ikke er i nærheten av å nå Barack Obamas krav om 35 mpg. Men en annen side har GM signalisert at modellen neppe finnes på markedet i 2016, slik at den neppe vil bidra til å dra opp gjennomsnittsforbruket til den nye amerikanske bilparken. (Bilde: YURI GRIPAS)

Obamas nye drivstoffkrav

For dem som i dag kjører gjerrige europeiske biler som er langt nede på 0,4-tallet på langkjøring, høres kanskje ikke det nye kravet spesielt imponerende ut.

Likevel er det slik at forslaget innebærer den største skjerpingen av kravene til amerikanske bilers drivstofforbruk noen gang.

Det inneholder også de første nasjonale reglene som har som formål å få ned utslippene av klimagasser fra USAs bilpark.

Presenteres i dag

Barack Obama åpner en ny front i kampen mot global oppvarming og vil for første gang kreve kutt i klimautslippene fra amerikanske biler.

Målet er at det gjennomsnittlige drivstofforbruket til biler og små lastebiler skal senkes til 35,5 miles per gallon (mpg) innen 2016. Det tilsvarer 0,66 liter per mil.

De nye kravene skal offisielt presenteres senere tirsdag, ifølge en tjenestemann i Obamas regjering som ikke ønsker å bli navngitt.

Bred støtte

Planen støttes av store bilfabrikanter som amerikanske General Motors og Toyota i Japan.

Full krasj mellom Toyota og GM

Det var da salgssvikt av de drivstoffslukende pick-upene og SUV-ene for et år siden som innledet de første oppsigelsene i amerikansk bilindustri og ble frampeket til gigantkrisa General Motors, Ford og Chrysler skulle befinne seg i noen måneder senere.

Les også: Amerikanerne har fått nok av tørste biler

Nå er flere miljøorganisasjoner svært godt fornøyd med regjeringens grep.

– Obama-regjeringens tempo for å bygge en ren energiøkonomi, kan ta pusten fra en, sier Carl Pope som leder organisasjonen Sierra Club.

California fornøyd

Regjeringen mener det nye forslaget vil senke utslippene av klimagasser med 900 millioner tonn, like mye som om 177 millioner biler hadde blitt satt i garasjen eller 194 gjennomsnittlige kullkraftverk var blitt nedlagt. Utslippene fra bilparken skal etter planen ned med 30 prosent.

De nye reglene skal også bidra til å løse en konflikt mellom delstaten California og de føderale myndighetene. Delstatsregjeringen i California har tidligere krevd å få innføre egne, strenge utslippskrav, men har nå valgt å slutte opp om Obama-regjeringens forslag.