(Bilde: Camilla Aadland)

Obama avgjør framtida for Raufoss

  • Industri

To tredjedeler av det som produseres på Raufoss går til bilindustrien. Så langt er 10 prosent av de 3000 ansatte i næringsklyngen oppsagt eller permittert.

– Industrien her er helt avhengig av en global verden. Ingen kan påvirke markedet med nasjonale tiltak. Vi er ekstremt direkte på hva som skjer i verden, det er ingen buffer mellom at bilsalget stuper og det underleverandørene merker, sier Sverre Narvesen.

Han er både leder for forskningssenteret på Raufoss, som nå heter Sintef Raufoss Manufacturing og for NCE Raufoss, som er et samarbeidsorgan for en rekke av bedriftene på Raufoss.

Krav til regjeringen

Mye av industrien på Raufoss er knyttet opp til amerikanske bilprodusenter som GM og Chrysler, og de ble derfor lettet da president George W. Bush mot slutten av fjoråret sprøytet penger inn i GM.

– Plutselig er dette samfunnet like avhengig av Bush sin pakke til GM og Chrysler som av lokale tiltak, kommenterer Narvesen.

Han har likevel flere klare krav til regjeringens krisepakke.

– Det er viktig at bedrifter som sitter med spennende utviklingsprosjekter innen bil kan få risikolån, slik at de bedriftene som allerede har vunnet globale kontrakter kan videreføres, sier han.

Ingen subsidier

Han understreker at det ikke er snakk om subsidier, men om hjelp og lån slik at allerede velfungerende bedrifter kan overleve finanskrisen.

I tillegg er han opptatt av å ivareta kompetansen til dem som blir uten jobb.

– Forskningssenteret her på Raufoss har fått en nasjonal rolle knyttet til vareproduserende industri. Vi har en omfattende portefølje på fremtidens løsninger innen for eksempel automatisering, og vi har lenge hatt problemer med å få tak i folk. Nå er det plutselig folk ledig med spisskompetanse som kan være med å jobbe for miljøvennlige løsninger. Vi ønsker å gire opp den forskningen som er på gang, og som behandler nye løsninger på for eksempel lettvekt. Det ville være knallbra og smart i disse tider, sier Narvesen.

Må tenke nytt

Han er opptatt av at virkemiddelapparatet nå ikke jobber som om alt er som før.

– Den krisen vi opplever nå, krever at ledelsen er i stand til å gjøre noe annerledes. Det blir spennende å se om Norge klarer å komme rett på ballen og gjøre noe med dette. Skal Norge ha vareproduksjon i fremtiden, innebærer det at vi må forandre oss og tilpasse oss for å være med. Bil er ikke noen stor sak i norsk sammenheng, men det er viktig for den kompetansebaserte vareproduksjonen, sier han.

Tre dager etter at regjeringen kommer med sin krisepakke, arrangerer Raufoss-miljøet industrikonferanse. Både næringsminister Sylvia Brustad, leder for Innovasjon Norge, Gunn Ovesen, Forskningsrådets leder Arvid Hallén og SIVA-leder Harald Kjelstad har takket ja til å komme.

Narvesen tolker det som et godt tegn.

– De hadde vel ikke våget å komme hit, om ikke de hadde med seg noe til oss, spår han.

Les også:

Halvering

Selv om industrien på Raufoss er tett på markedet, var det få som spådde krisens omfang på forhånd.

– Nei, vi så ikke hvor voldsomt det ville bli. Her detter det ikke bare 10-15 prosent, men det er en halvering av omsetningen hos leverandørene til bilindustrien. Ingen har sett det komme, eller tatt konsekvensen av det, sier Narvesen, og forteller at usikkerheten har begynt å bre seg på Raufoss.

– Vi jobber for at alle skal klare seg, men alvoret er så stort at det ikke er gitt. Idet bedrifter går over ende, er vi i en helt annen fase av krisen, sier han.

Helt pessimistisk er NCE-sjefen likevel ikke.

– Det vil ikke bli slutt på å lage biler, og de som kommer seg gjennom dette, kan få en opptur om noen år. Vi må våge å være offensive, og si at vi skal være med i fremtiden.