VINTERPROBLEM: Snø og is kan hindre sporvekslere å fungere som de skal, med togforsinkelser som resultat. Nå skal Jernbaneverket teste ut ny styring av sporvekselvarmesystemet som skal bidra til færre forsinkelser. (Bilde: Øystein Grue,Jernbanemagasinet)
FÆRRE FORSINKELSER: -Det nye systemet blir et overordnet system som styrer sporvekselvarmesystemet på landsbasis. Dette skal bidra til færre forsinkelser i vinterhalvåret, sier overingeniør i Jernbaneverket, Tom Hjellnes. (Bilde: Fotograf: Truls Tunmo)

Nytt sporvekselvarmesystem skal gi færre togforsinkelser

  • Bygg

To nivåer

  • Det vil bli etablert et sentralt system for hele Jernbaneverket, slik at spesialister på overvåking og styring kan betjene installasjonene uavhengig av hvor de befinner seg eller jobber.
  • Ifølge Jernbaneverket blir det likevel den enkelte banesjef som skal prioritere hvor han eller hun skal bruke pengene på inneværende års budsjett, og de skal også avgjøre hvor mange sporvekslere som skal knyttes opp til det nasjonale overvåkningssystemet.
  • Jernbaneverket går i disse dager ut med anbud på det nasjonale styrings- og overvåkningssystemet som skal styre inntil 3000 sporvekslere.

– I dag har vi en felles alarm som varsler dersom noe er feil på et større antall av sporvekselvarmerne. Med det nye systemet får vi individuelle alarmer på hvert varmeelement, sier overingeniør i jernbaneverket, Tom Hjellnes, til Teknisk Ukeblad.





Styrer all skinnegang

Det nye systemet blir et overordnet system som styrer sporvekselvarmesystemet på landsbasis. Dette skal bidra til færre forsinkelser i vinterhalvåret.

– Ja, det er det som er meningen. Vi er sikre på at denne løsningen vil bedre driftssikkerheten betydelig, spesielt under vinterforhold. Gjennom systemet kan vi også via et webkamera se hvordan snøen smelter rundt sporveksleren. Ca 3000 av sporvekslerne som har varme vil få det nye systemet, sier Hjellnes.

Han opplyser at 23 prosent av samtlige feil som førte til forsinkelser i 2007, hadde med feil på sporveksleren å gjøre.





Webkamera

Med webkameraet kan toglederne også oppdage for eksempel isklumper og pukk som sperrer funksjonen til sporveksleren.

– Intensjonen med det nye systemet er også å kunne styre varmen etter temperatur og som er meldt tre timer frem i tid. I tillegg får systemet temperatursensorer for skinnegang og luft. På denne måten kan vi forberede oss på vær som kan gi problemer for sporvekslerne, fortsetter Hjellnes.





Sparer energi

Med det nye web-baserte systemet vil man også oppnå energisparing.

– I dag er det sånn at vi i perioder må kjøre full varme på enkelte sporvekslere, og noen av sporvekslerne går på full varme hele året for å være sikker på at sporveksleren fungerer. Med det nye systemet slipper vi dette. Hvor mye energi vi vil spare i løpet av et år, vet jeg ikke. Men det vil bli betydelig, sier Hjellnes.

Les også: Utredning for Follobanen utsatt

210 km/t forbi Oslo lufthavn

Toppfolk skal se på jernbaneutvikling

Internett skal gi mer pålitelige tog