Farlig situasjon på E 134: En bil på veg ut av Svandalsflonatunnelen passerer et utenlandsk vogntog som ligger helt ute mot midtlinjen. Nå blir tunnelen utvidet i høyden for å unngå slike situasjoner (Bilde: Kai-Inge Melkeraaen)

Nytt forsøk på tunnelutvidelser

De tre tunnelene er Røldals-, Svandalsflona- og Haukelitunnelen, som har en samlet lengde på 11,4 km. De skal utvides til en fri høyde på 4,2 meter. Det eneste anbudet som kom inn forrige gang, var på nesten 235 millioner kroner. Kostnadsrammen er på 200 millioner kroner. Dette beløpet omfatter også utvidelse av Seljestad- og Vågslitunnelen på samme vegstrekning.

Vegvesenet har et håp om at prisene vil gjøre det mulig å holde seg innenfor rammen denne gangen. Oppdraget har blitt mindre omfattende. Forandringen gjelder den tekniske utrustningen i tunnelen. Forrige gang ville Vegvesenet ha skiftet ut det elektriske anlegget, belysningen, ventilasjonen og trafikkstyringsanlegget. Nå har man bestemt seg for å beholde alt sammen. Entreprisen omfatter bare nødvendig komplettering av utstyret.

Den som får jobben skal også utbedre skader på vegbanen og portaler, og sikre tunnelene mot vann og frost med PE-skum. Vegvesenet tar sikte på anleggsstart i april og avslutning i desember 2007.