DEFORMERT: Store mengder armeringsjern ga etter da betongen følte for å bevege seg. Nesten fire måneder tok det før alt ble saget opp og løftet bort. (Bilde: Mona Strande)
ERSTATTER: Nye E16 i Bærum skal erstatte den smale og svingete strekningen fra Vøyenenga til Sollihøgda. Dagens E16 sees her (i bakgrunnen) fra Bjørum Sag Bru. (Bilde: Mona Strande)
DÅRLIG FESTE: Rundt halvparten av oppleggene til Peri-bjelkene (gule), som ligger over aluminiumsbjelkene, ble stikkspikret. Det ble stukket en lekt inn på den ene siden av aluminiumsbjelken for å sikre sentrisk innføring av lasten fra Peri-bjelkene, men denne lekten ble ikke festet. (Bilde: Mona Strande)

Nytt forsøk for ny E16-bro

16. oktober i fjor kollapset forskalingen til Bjørum Sag Bro i Bærum under støping.

400 tonn betong og armeringsjern sank sammen, og Arbeidstilsynet stanset alt arbeid på brua.

Nå har de fått tillatelse til å gjenoppta arbeidet, og i dag starter runde nummer to med støping.

Har lært

- Det er bare litt av den gamle reisen som gjenstår. Siste betongbit ble fjernet i går, og alle kontroller og beregninger er gjennomført og funnet i orden, sier prosjektleder Knut Gløersen i Statens vegvesen, region øst.

For å unngå nye problemer har de tatt lærdom av det som skjedde i oktober.

Les også: Derfor kollapset E16-brua

- Vi har forsterket med en del tverravstivninger, og brukt en annen type kiler for å bygge opp slik at vi unngår skeive belastninger. I tillegg begynner vi støpingen fra motsatt ende denne gangen, sier Gløersen.

Ferdig til sommeren

Nå regner de med at reisen som står der i dag blir stående til etter påske. Bjørum Sag bro skal være ferdig i månedsskiftet juni/juli.

Gløersen understreker at bru-problemene ikke påvirker den generelle fremdriften for strekningen Wøyen - Bjørum, som er en del av vegprosjektet E16 Sandvika - Sollihøgda.

Det som er mest kritisk er elektroarbeidene i Brenne- og Skuitunnelene, som starter om kort tid.

- Det tar nesten et år før alt elektroarbeidet er klart. Her må alt virke, slik at vi unngår å få de samme problemene som ved E18 i Vestfold, sier Gløersen.

Les også: Ny E16: Fem kilometer problemvei