Fagverket er på plass over Lågen mellom Kongberg Næringspark og boligområdene på den andre siden. Brua er et resultat av samarbeid mellom Arne Eggen Arkitekter og Sivilingeniørene Haug og Blom-Bakke. (Bilde: Anders Haakonsen)

Nytt fagverk over Lågen

Sellikdalen bru får fire spenn og en totallengde på 102 meter. Både fagverk og gangbane er av tre. Brua blir reservert myke trafikanter.

Overbygningen får et karakteristisk bølgende profil i vertikalplanet. På veg over Lågen passerer man både et høybrekk og et lavbrekk. Brua skiller seg også fra andre lange trebruer på en annen måte: Trekonstruksjonene er ikke levert av Moelven Limtre, de kommer fra Sørlaminering i Marnardal i Vest-Agder.

Hovedentreprenøren kommer også fra Vest-Agder. ECO Bygg i Åseral fikk jobben etter to utlysninger. Første gang lå Strøm Gundersen lavest, men på grunn av formelle feil måtte anbudene avvises og oppdraget lyses ut på nytt. På neste forsøk lå ECO Bygg lavest og fikk kontrakten verd 16 millioner kroner.

Overbygningen ble montert i seks seksjoner. Gangbanen ble festet til fagverket før montasjen fant sted. To mobilkraner fra Kynningsrud Kran med en samlet kapasitet på 190 tonn gjorde jobben. Kranene sto på en fylling i elva som ble lagt ut i forbindelse med brubyggingen. Den blir fjernet før snorklippingen.

Hensikten med brua er å etablere en forbindelse mellom Kongsberg Næringspark og boligområdene på den andre siden av elva. På grunn av få krysningsmuligheter er det svært mange som bruker bil til jobben selv om avstanden i luftlinje mellom boligen og arbeidsplassen er kort. Disse kjører daglig en stor omveg. Når den nye gangbrua åpnes, vil sannsynligvis mange av disse komme seg til og fra arbeidsplassen for egen kraft.

Utgiftene fordeles mellom Statens vegvesen, Kongsberg kommune og noen av bedriftene i Kongsberg Næringspark.