Nyheter i kø

Det meste dreier seg om én ting, å spare vekt. Deler av vingene, hekken og halen skal produseres av karbonfiber. Ryggen av flyskroget består av laminat laget med metallfibre. Gjennom å øke trykket i flyets hydrauliske system fra 3000 psi til 5000 psi, kan diameteren på rørene reduseres fra tykkelsen på en manns overarm til 2 tommer. Med langt over 1000 meter hydraulikkledning, betyr det mye.

Normalt har et fly tre uavhengige hydraulikksystemer. På den nye Airbusen er det kun to; det tredje er erstattet med elektromotorer som kan gi nødvendig trykk på det aktuelle roret. En ny metode for lasersveising erstatter tradisjonelle nagler. Resultat: Minst 10 prosent vektreduksjon i skroget og 20 prosent kostnadsreduksjon. I forhold til jumbojet skal Airbus-kjempen bruke opp til 20 prosent mindre drivstoff og ha 15 prosent lengre rekkevidde. (js)

VDI NACHRICHTEN