Den nye terminalbygningen tegnet av Arne Henriksen Arkitekter er den mest iøyenfallende forandringen siden terminalen ble bygd om. (Bilde: Anders Haakonsen)
Taket over åpningen i terminalbygningen gir assosiasjoner til trebåter. (Bilde: Anders Haakonsen)
«Tidekongen» er satt inn mellom Oslo og Nesoddtangen. Det er verdens første gassdrevne passasjerferge, i følge nettsiden til Akershus fylkeskommune. (Bilde: Anders Haakonsen)
Utenfra har de nye fergene likhetstrekk med de gamle, ombygde bilfergene. Ombord er det ikke vanskelig å se at disse båtene aldri har fraktet biler. (Bilde: Anders Haakonsen)

Nye tider på Nesoddtangen

Rosen satt løst under åpningsseremonien. Ordføreren i Nesodden, Christian Hintze Holm uttrykte sin tilfredshet med at Vegvesenet ville satse så mye på kvalitet selv om prosjektet ble dyrere enn forutsatt. Han mente at investeringene ville vise seg å være fornuftige sett på bakgrunn av den store trafikken på terminalen, og minnet om at det bare tok 7 år fra den forrige terminalen var ferdig, til man begynte å planlegge en ny.





2,7 millioner passasjerer

I fjor var det mer enn 2,7 millioner passasjerer som benyttet terminalen, men tilbudet til passasjerene sto ikke i forhold til trafikkmengden. Bekvemmelighetene var bedrøvelige, og reguleringen av området var lite vellykket. Hver gang en ferge hadde sluppet sin last, var det et mylder av busser, biler, fotgjengere og syklister som beveget seg mellom hverandre. I rushtiden var forholdene nærmest kaotiske.

Bedre ble det ikke da ombyggingen av teminalområdet ble satt i gang, men det har det blitt nå. Trafikantene er atskilt. Når man går i land fra ferga, kommer man inn på et stort område som er forbeholdt myke trafikanter. Det store flertallet som skal videre med buss, har fått egne plattformer hvor de står trygt. Busstraséen krysses bare én gang. Biler som kommer for å hente eller slippe av passasjerer, måtte tidligere kjøre gjennom strømmen av mennesker. Nå er det satt av en egen plass for korttidsparkering, også kalt «kiss and ride». Denne er riktignok ikke ferdig ennå, men det skal den være innen 10. juli.





Tåler å bli sett

Den mest iøynefallende forandringen på terminalen er den nye terminalbygningen som er tegnet av Arne Henriksen Arkitekter. Den inneholder venterom, kiosk, toaletter og pauserom for bussjåførene. Bygningen består av to deler med en overbygd åpning mellom. Den er plassert slik at svært mange vil gå gjennom åpningen på vei til og fra fergene. Denne plasseringen gjør den svært synlig, og den tåler å bli sett, også i mørket. Bygningen har bærende konstruksjoner av tre som gir assosiasjoner til trebåter. Taket er laget av et gjennomskinnelig materiale, og det er ingen himlinger. Den innvendige belysningen sørger for at bygningen ser ut som et stort lysende tak i mørket.

PA Entreprenør har hatt hovedentreprisen på ombyggingen av terminalen. Prosjekteringen er utført av Hjellnes consult. De totale kostnadene kommer på 55 millioner kroner, som finansieres gjennom Oslopakke 2.





70 prosent mindre NOx

Noen timer før den offisielle åpningen av terminalen overtok Tide Sjø driften av fergesambandene i Oslofjorden. Overtagelsen er tydelig. «Tidekongen» er den første av de nye fergene. Den er satt inn mellom Oslo og Nesoddtangen. Det er første gang på over 20 år at det er satt inn en båt som er bygd spesielt for dette sambandet. Båten er drevet av to gassmotorer med en effekt på 320 kW hver. Den har plass til 600 passasjerer, marsjfarten blir 10,5 knop.

De nye fergene vil gi en reduksjon i NOx-utslipp på 70 prosent og i CO2-utslipp på 32 prosent sammenlignet med de gamle fergene. I følge nettsiden til Akershus fylkeskommune er dette de første gassdrevne passasjerfergene i verden.

Sett utenfra har «Tidekongen» visse likheter med de ombygde bilfergene som har dominert dette sambandet i mange år, men straks man kommer ombord, ser man at dette er en skreddersydd båt.





Alle på plass i juli

Inntil videre går det også eldre ferger i dette sambandet, men i løpet av juli skal «Tidedronningen» og «Tideprinsen» erstatte disse.

Tide Sjø skal også drive sambandene Lysaker-Nedoddtangen og Oslo-Vollen-Slemmestad og sommerruten mellom Oslo og Drøbak med anløp langs vestsiden av Nesodden. Disse sambandene vil bli trafikkert med hurtigbåtene «Tidebaronen» og «Tidebaronessen». Dette er er tradisjonelle dieseldrevne katamaraner som vil kjøre i hastigheter på 25-29 knop. «Tidebaronen» tar 250 passasjerer, «Tidebaronessen» tar 180.