STERKERE: Også Volvo kaster seg på karusellen og tilbyr sterkere dieselmotorer med langt lavere utslipp. Du finner nyhetene bl.a. i denne bilen, en 2006-modell V70. (Bilde: VOLVO)

Nye svenske dieselmotorer

  • samferdsel2

Motoren ble introdusert i 2001, men er allerede gjennomgripende modifisert.

Dette gjør selskapet for å henge med i svingene: Diesel øker i popularitet for hver dag som går. Og grunnen er ikke bare at bensin er rådyrt mens diesel koster en krone mindre.

Årsaken ligger også i at enkelte motorer nå er så bra at du nesten ikke hører at de går på diesel, du bare merker det på effekten og lommeboken.





Bedre å kjøre

Volvos forbedringer resulterer, ifølge dem selv, i en helt ny kjøreopplevelse med betydelig større yteevne og forbedrede kjøreegenskaper. Samtidig er utslippene minket betraktelig.

Her er de viktigste nyhetene: Motorene får høyere ytelse og mindre utslipp, større elektronisk regulert turbo, videreutviklet innsprøytningssystem med før-, hoved- og etterinjsiering.

Med i bildet hører også kraftigere motorstyresystem, mer effektiv EGR (avgassresirkulering), servicefritt partikkelfilter og nye sekstrinns girkasser. Allhjulsdrift med noe Volvo kaller Instant Traction leveres til alle større Volvo-modeller





Tre nye enheter

Det er egentlig tre nye dieselmotorer som lanseres, og samtlige har turbo.

Den sterkeste versjonen, D5-motoren, har fått 22 ekstra hestekrefter og gir en maksimal effekt på 185 hk (136 kW). Økningen gir meget gode høyfartsressurser, med rask akselerasjon og effektiv trekkraft selv i lange, seige oppoverbakker, uten behov for nedgiring.

Også dreiemomentet er økt kraftig - fra 340 til 400 Nm. Dette gir mye ekstra krefter og betydelig raskere respons på både lave og høye turtall.

- Vi har forbedret nesten alt i motoren, sier sivilingeniør Jørgen Svensson, som er teknisk prosjektleder på Volvo. Sjåføren vil etter hans mening oppleve motoren som en rask bensinmotor, men sterkere og mer miljøeffektiv. "





Ny generasjon turbo

Økningen i ytelse forklares for en stor del av omformet luft- og eksosstrøm, nytt turboaggregat og et videreutviklet innsprøytningssystem. De fleste luft- og eksoskanalene har fått øket volum og mykere svinger for å få en mer effektiv gjennomstrømning.

Turbokompressoren er av en ny generasjon med elektronisk styring, som gir en rask og eksakt regulering av ladetrykket. Større kompressorhjul gir høyere moment og effekt. Dessuten er de variable ledeskovlene vinklet for å få en mer effektiv gasstrømming og økte høyfartsressurser.

Turbohuset er vannavkjølt, noe som er uvanlig på dieselmotorer. Det gir fortsatt kjøling av turboen når motoren slås av. Dette er spesielt viktig ved korte stopp etter kjøring i høye hastigheter, som for eksempel om du stanser for å tanke eller ta en burger langs motorveien.

Innsprøytningssystemet har fått nye dyser og har nå syv fordelingshull, mot tidligere fem. Det gir en mer finfordelt drivstoffblanding og mer effektiv forbrenning. Innsprøytningen skjer i tre trinn: Forinnsprøytning, hovedinnsprøytning og etterinnsprøytning.





Lavere utslipp

Den nye dieselgenerasjonen gir lave utslipp takket være et antall nye og forfinede funksjoner.

For eksempel er utslipp av nitrogenoksyder (NO x) halvert. Volvos dieselmotorer oppfyller utslippskravene i forhold til EU4 (Miljøklasse 2005 i Sverige). En ny generasjon motorstyresystem med øket kapasitet og flere sensorer gir en mer nøyaktig regulering av motorens funksjoner.

Samtlige varianter av den nye dieselmotoren har partikkelfilter som standard. Det renser eksosen meget effektivt for sotpartikler. Rensingen er ifølge Volvo på over 95%. Filteret er av typen CDPF - Coated Diesel Particulate Filter. Et spesielt belegg bidrar til å brenne bort partiklene. Av den grunn behøves ingen tilsats i drivstoffet og heller ingen service. Sotbrenningen, som tar ca. 20 minutter, skjer automatisk ved hver 50-100 mil, avhengig av kjøreforholdene.

Den nye dieselmotoren finnes i tre versjoner, alle med samme sylindervolum og teknikk: En med 136 kW og 400 Nm, en med 120 kW og 340 Nm og en med 92 kW og 300 Nm.





STERKERE: Også Volvo kaster seg på karusellen og tilbyr sterkere dieselmotorer med langt lavere utslipp. Du finner nyhetene bl.a. i denne bilen, en 2006-modell V70. FOTO VOLVO