Undersiden av en scrubber-syklon levert og installert av Clean Marine. (Bilde: Clean Marine)
EKSTRA

IMOs svoveldirektiv

Nye, strenge svovelkrav gir norske eksportmuligheter

Maks 0,5 prosent svovelinnhold i drivstoff for skip fra 2020. Norsk leverandørindustri gnir seg i hendene.

I dag er grensen 3,5 prosent svovel i drivstoffet.

Sterke rederiinteresser, ikke minst containerskipsredere med store skip og store drivstoffslukere, kjempet for å utsette 0,5-grensa til 2025.

For å tilfredsstille de nye svovelkravene er løsningen enten å bruke LNG (naturgassmotorer), scrubber (som vasker eksosen) eller lavsvoveldiesel.

Bli Ekstra-medlem og få tilgang til flere artikler hver uke

TU Total

Inkluderer TU Ekstra, Tek Ekstra og Digi Ekstra
20% rabatt på konferanser
Første måned gratis *
Månedlig
149,-
Årlig
1290,-
Prøv gratis

TU Ekstra

Få fem eksklusive artikler hver uke.
Første måned gratis *
Månedlig
99,-
Årlig
850,-
Prøv gratis
* Gjelder for månedlig medlemskap
** Gjelder for årlig medlemskap
Vilkår og bruksbetingelser
30 - 50% rabatt for NITO- og Tekna-medlemmer

Ønsker du en pakkepris for alle ansatte? Ta kontakt

Allerede medlem?