Fra 1. november blir det påbudet med automatiske bremser i alle nye tunge kjøretøy. (Foto: Kjersti Magnussen / Colourbox)

AUTOMATISK NØDBREMS

Nye EU-krav: Må installere dette i alle nye lastebiler og busser

Skal redusere påkjørsler bakfra.

Fra og med 1. november blir det påbudt med automatisk nødbrems i alle nye lastebiler og busser.

Den nye loven, som trer i kraft via EU, omfatter også Norge, og har som mål å gi tryggere veier.

To systemer

Automatiske nødbremser, eller Automatic Emergency Brake System (AEBS), fungerer ved at sensorer i kjøretøyene aktiverer bremsene dersom kjøretøyet nærmer seg kjøretøyet foran i stor hastighet.

– Det er to ulike system som blir påbudt i tunge kjøretøy. Det ene består av sensorer som følger kjøretøyet foran, mens det andre består av sensorer som overvåker kantlinjene på veien og varsler føreren dersom han eller hun er på vei over disse, forteller Espen Andersson, avdelingsdirektør for seksjon for kjøretøy i Vegdirektoratet.

Han er svært positiv til den nye loven.

– Vi ønsker alle systemer som øker trafikksikkerheten på veiene våre velkomne, sier han.

Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler

Stor reduksjon

Teknikken som følger den nye loven er ikke ny, og finnes allerede i dag i en rekke personbiler.

Tidligere i år la EuroNCAP frem en rapport med tittel «Effectiveness of Low Speed Autonomous Emergency Braking in Real-World Rear-End Crashes», som viser at effekten av automatiske nødbremser er stor.

Automatiske nødbremsesystemer reduserer ifølge rapporten påkjørsler bakfra med hele 38 prosent.

Rapporten anbefaler å ta systemet  i bruk i flest mulig kjøretøy for å oppnå best mulig resultat.

Ny EU-lov: Ny EU-lov: Norge kan trenge 24.000 flere elbilladere på seks år

Positive til loven

Norsk transportarbeiderforbund ønsker den nye EU-loven velkommen.

– Om dette er noe som kan bidra til at det blir sikrere på veien både for sjåfører og de som kjører andre type biler er vi positive til det, sier Morten Hagen i forbundet.

Hagen påpeker at sjåførene sitter i en situasjon der de må holde fokus i veldig mange timer av gangen.

– Vi ser jo at et bitte lite øyeblikks uoppmerksomhet fra sjåførens side kan ha enorme konsekvenser. Det samme gjelder andre sjåfører som ikke tar hensyn og legger seg inn i alt for kort avstand før lastebiler. Om denne teknikken er såpass god at den kan avhjelp sjåføren så er det veldig positivt, sier han.

Den nye loven vil ikke ha tilbakevirkende kraft, og kommer kun til å gjelde nye kjøretøy.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt