ARKIVNYHETER

Nye dekk sikrere

23. mai 2003 - 14:07

Dekkprodusentene kommer med ny oppbygning, nye gummityper og bedre utviklede mønstre.

Dekkenes dreneringsevne er avgjørende for at andre egenskaper skal komme til sin rett. Når dekket drenerer godt, får gummien bedre kontakt og gummiblanding og mønster gjør jobben.

De to store dekkaktørene Michelin og Continental har nettopp lansert nye sommerdekk: Michelins heter Energy og Continentals heter ContiContact 3.

De nye dekkene har ifølge fabrikkenes tekniske avdelinger, mellom fem og ti prosents kortere bremselengde og ti til femten prosents lavere rullemotstand.

Lavere rullemotstand betyr lavere drivstofforbruk. Bremselengden styres av to ting: Hvor bra mønsteret er på å fjerne vann fra veien, og hvor god totalfriksjon dekket tilbyr.

- Vannfjerning skjer kontinuerlig i to trinn, forklarer teknisk sjef Frank Larsen i Continental Dekk Norge. Han er betrodd i Continentalsystemet, og deltar i det internasjonale team som utvikler gummiblandinger og dekkmønster.

- For det første må mønsteret kunne skjære gjennom vannhinnen selv i høy hastighet. Dette tar finmønstringen (seipingen) seg av. For det andre må tilstrekkelig brede kanaler styre vannet fra midten av dekket og ut gjennom sidekanaler. Skal gummien klare dette, må den være myk nok. Men altfor myk gummi slites for fort. Med for myk gummi klarer vi ikke våre interne krav om at dekkene skal holde godt i minst 60.000 kilometer normal sommerkjøring, sier han

Naturgummi holder for eksempel ikke. Det er derfor utviklet syntetiske gummityper som imiterer naturgummi uten å ha dennes følsomhet overfor hydrokarboner og slitasje (abrasjon). En slik gummi kalles cis-1.4-polyisopren.

Assymetrisk mønster, finmalt kvartsmell (silika) i slitebanen, ekstra stålbelter inni dekket; alt dette er løsninger som bidrar til bedre grep særlig i svinger og ved bremsing, og til lavere rullemotstand.

Særlig gjør stålbeltene og det dynamiske forholdet mellom sidevegger og slitebane mye, for her kontrolleres også dekkets hysterese.

Hysteresfaktoren tallfester dekkets (og ethvert dynamisk systems) evne til å tilbakeføre til omgivelsen den energi det utsettes for. Kna-arbeidet mot dekket tilbakeføres som traksjonsarbeid mot veibanen, om dekket er riktig bygget.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.