Nye bombrikker i Oslo

– Byttingen blir en stor utfordring med tanke på logistikken for å få ut de nye brikkene, sier EDB-sjef Lars Lind i Fjellinjen AS. For å fordele utskiftingen over tid, vil hver enkelt brikkebruker bli tildelt en bytteuke basert på siste siffer i bilnummeret.

Når en bilist kommer til en Esso-stasjon for å bytte brikke, blir en klistrelapp med strekkode som følger den nye brikken limt på den gamle brikken, som må leveres inn. Derved blir det kobling mellom gammel og ny brikke og enkelt å legge det nye brikkenummeret inn i databasen.

Konsesjonen går ut

Byttet av brikker skjer fordi frekvensbåndet som dagens bombrikker bruker skal frigis til digitale TV-sendinger. Konsesjonen går ut ved årsskiftet. Derfor må alle brikker være byttet innen den tid.

– Et bytte ville skjedd i Oslo uansett, siden systemet fra 1989 er foreldet og skaper problemer for de som arbeider med service, sier teknisk sjef Svend Larsen i Fjellinjen. I alt koster byttet av bombrikker rundt 120 millioner kroner.

Ny frekvens

De nye brikkene, som operer i frekvensbåndet 5,8 GHz, kan benyttes i alle stasjoner med såkalt AutoPass-utstyr. Dette utstyret er allerede innført på fem anlegg og skal også tas i bruk på ytterligere fem anlegg i høst, i tillegg til Oslo.

De tekniske spesifikasjonene i systemet er laget i tråd med en foreløpig europeisk standard for bombrikker.