De seks nye dieselelektriske lokomotivene som trafikkerer Nordlandsbanen er bygget av Vossloh Espana. (Bilde: CargoNet)
De seks nye dieselelektriske lokomotivene som trafikkerer Nordlandsbanen er bygget av Vossloh Espana.

Nye bamser på Nordlandsbanen

CD 312

Lengde: 23 020 mm

Vekt: 123 tonn

Akselanordning: To sekshjuls boggier (Co-Co)

Akseltrykk: 20,5 tonn

Toppfart: 120 km/t

Dieselmotor: EMD (Electro-Motive Diesel) 16-710 (16 sylindre)

Banemotorer: Seks D43 elektriske motorer (én på hver aksling)

Effekt: 3 178 kW

Starttrekkraft: 400 kN

Drivstoffkapasitet: 7 000 liter

– Lokene har over 4 000 hestekrefter, så det er noen skikkelige bamser som nå settes inn på Nordlandsbanen, sier CargoNet-direktør Are Kjensli til Teknisk Ukeblad.

Mer gods per avgang

Lokomotivene bygges av tyske Vossloh i Spania og tilhører deres Euro 4000-serie. Effekten er på 3 178 kW, noe som kommer godt med på den krevende banestrekningen. Ifølge CargoNet har produsenten gjort flere modifikasjoner som retter seg mot snø og lave temperaturer.

CD 312 er selskapets egen betegnelse på de seks lokomotivene. Det står for CargoNet Diesel.

– CD 312 kan trekke 25 prosent mer tonnasje enn forgjengeren. Det er generelt nyttig, men spesielt viktig ettersom vi dermed kan utnytte våre primetime-avganger med mer gods, sier Kjensli.

Her ankommer det første CD 312-lokomotivet Norge. Foto: CargoNet

Mer effektive

CargoNet gjør som de fleste andre i 2010, nemlig å spille miljøkortet. De nye maskinene beskrives av selskapet som «miljøvennlige».

– Det kan selvsagt diskuteres hvor miljøvennlig et lokomotiv som går på diesel er, innrømmer Kjensli overfor TU.

– Men de er mer energieffektive enn sine forgjengere. Dessuten er de topp moderne med mindre støy, bedre arbeidsklima og førermiljø. Det er mer en intern sak, men viktig for oss, sier CargoNet-sjefen.

To hovedkrav

Kjensli sier at etter en tøff periode for selskapet, er han tilfreds med å presentere det positive med nytt materiell med større potensial på Nordlandsbanen.

– Den veksten vi har hatt de siste årene er mer på tross av og ikke på grunn av infrastruktursituasjonen. Vi håper at når vi som selskap går offensivt ut og satser videre, er det en motivasjon for myndighetene til å følge opp, sier Kjensli og blinker ut de to viktigste kravene for området der de nye lokene skal virke:

Ny terminal for Trøndelagsområdet og fjernstyring av Nordlandsbanen.

CargoNet-direktør Are Kjensli sammen med jernbanedirektør Elisabeth Enger. Foto: Per Erlien Dalløkken

I Spania

Forgjengeren, CD 66, ble tatt i bruk i 2003. Disse seks lokomotivene var også leaset og er produsert av General Motors i Canada.





CD 66 har rundt tusen hestekrefter mindre enn CD 312. Med sine 126 tonn veier CD 66 dessuten 3 tonn mer enn CD 312.

Euro-serien til Vossloh ble introdusert i 2006 og ble opprinnelig utviklet av Alstom. Vossloh kjøpte fabrikken i Valencia, Spania fra franskmennene i 2004.

Lokomotivene leases i utgangspunktet i en 3+2-årsperiode fra britiske Beacon Rail Leasing. Her er deres pressemelding fra da bestillingen ble gjort i januar 2009.

CD 66 får nå avløsning på Nordlandsbanen. Foto: CargoNet