Ny virksomhet på Hanøytangen

Dette er et tungløftefartøy bygd i betong, konstruert for å heve oljeplattformer fra havbunnen i ett løft.

Det store anlegget på Askøy utenfor Bergen ble påbegynt i 1972 av Hilmar Reksten med tanke på å bygge supertankere. Allerede i 1973 strandet dette. Senere har Kværner brukt anlegget for å bygge betongkonstruksjoner for Nordsjøen, blant annet forankringselementene for Heidrun-plattformens strekkstag.

MTU Heavy Lifter er et fartøy som vil ha en byggetid på rundt 14 måneder. Rundt 400 mennesker vil være sysselsatt i denne perioden. Til sammen 450 plattformer i stål skal fjernes fra Nordsjøbassenget i de neste tretti årene. Hanøytangen vil i følge studien være det sted langs hele Nordsjøbassenget som vil være best egnet til å motta, demontere og sortere gamle installasjoner for opphugging og gjenbruk. Med en markedsandel på 20 prosent kan anlegget omsette for rundt en milliard kroner årlig. (ajs)