Byggingen av brua over Nidelva blir delt i minst to entrepriser ved neste utlysning. Det blir også gjort mindre tekniske justeringer på prosjektet. Brua er prosjektert av Cowi og det danske firmaet Dissing+Veitling.

Ny utlysning av brua over Nidelva

Den eneste anbyderen ved forrige utlysning var et arbeidsfelleskap mellom Reinertsen Anlegg og Scanbrigde. Anbudsummen på 149 millioner kroner lå ca. 50 prosent høyere enn Vegvesenets kostnadsoverslag.

- Vi har ikke tatt endelig avgjørelse om hvordan oppdelingen blir, men det er iallfall klart at det blir en entreprise for stål og en for betong, sier prosjektleder Harald Johnsen I Statens vegvesen. - De enhetsprisene vi fikk inn forrige gang, lå langt høyere enn de prisene Vegvesenet har fått på andre oppdrag den siste tiden. Vi tror derfor det er penger å spare på å dele opp prosjektet.

Brua over Nidelva skal bli 133 meter lang fordelt på 5 faste spenn og et klaffespenn. Brua får fire kjørefelt og gang/sykkelveg på begge sider. Klaffen får ingen motvekt, den skal drives hydraulisk. Sannsynligvis blir det en egen entreprise for hydraulikken ved den neste utlysningen.