SAMFERDSEL

Ny type MPV

Nye Citroën C4 Picasso er utstyrt med en ny elektronisk styrt 6-trinns manuell girkasse. Denne girkassen er enten koblet til en to-liters bensinmotor som yter 143 HK eller til HDi-dieselmotorer som yter 110 HK eller 138 HK, begge med partikkelfilter.
Nye Citroën C4 Picasso er utstyrt med en ny elektronisk styrt 6-trinns manuell girkasse. Denne girkassen er enten koblet til en to-liters bensinmotor som yter 143 HK eller til HDi-dieselmotorer som yter 110 HK eller 138 HK, begge med partikkelfilter. Bilde: Citroen
Stein Bekkevold
7. aug. 2006 - 08:00

Et fiffig setearrangement gjør det mulig.

Førerplassen i C4 Picasso er ny og særpreget, en stilfornyelse av Citroëntype.

Den preges av at områder sentralt på dashbordet er frigjort, da midtkonsollen med girspak er fjernet.

Førerplassen kompletteres med en ny elektronisk styrt 6-trinns manuell girkasse, eller en automatkasse.

Girpadlene er montert på rattet, med girvalg og spaker integrert i rattstammen. Du har ingen ting på gulvet lenger. Uvant men smart.

God sikt

Du får videre en panoramisk frontrute med vidvinkel; den gir dobbelt så bra sikt fremover. Synvinkelen i høyden er 70° mot 35° på en vanlig MPV. Generøse dimensjoner og smale sidestolper sørger for at bilen ifølge fabrikken har den beste sikten i sin klasse.

Det er ikke bare føreren som har god sikt – også de andre har godt utsyn på grunn av de laminerte siderutenes store flate. I tillegg kommer et glasstak, det største på MPV-markedet frem til nå (1,04 m2).

Kupeen har en koselig kveldsatmosfære ikke minst takket hjelpebelysningen under dashbordet, i dørene og i taket. ”Denne sprer et mykt lys i kupeen og gjør den åpen og livfull selv når dagen er på hell”, heter det fra Citroën.

Når det gjelder dashbordlys kan du velge en ulike farger, alt etter ønske. Klimaanleggets betjening på begge sider av dashbordet har gul belysning.

For passasjerenes komfort er leselamper innebygget i ryggen på forsetene, og oppbevaringslommene i fordørene er utstyrt med belysning som tennes automatisk når hånden nærmer seg, hvilket gjør det lettere å finne det du er ute etter.

I bagasjerommet sitter en lommelykt som lades mens du kjører.

En elektrisk parkeringsbrems er plassert på dashbordet, slik at man har kunnet ta bort den mekaniske håndbremsen mellom forsetene.

Forandringene har gjort det mulig å plassere fire store, lukkede oppbevaringsrom i dashbordet. Det ene av dem (i midten) er dessuten avkjølt og rommer en 1,5-litersflaske eller to 0,5-litersflasker.

Romslig

Og C4 Picasso er en romslig bil. Med sin utforming og sine dimensjoner (4,59 m lang, 1,83 m bred og 1,66 m høy), har den god plass i kupeen. De tre seterekkene tilbyr helt OK plass til syv personer. Bilen sies å ha det beste albuerommet i sin kategori for alle tre seteradene.

De tre setene på rad to er like brede (alle er utstyrt med Isofix-fester for barneseter) og gulvet er helt flatt som i Xsara Picasso, noe som gjør det lettere å bevege seg i kupeen og at passasjeren i midten av rad to får en mer komfortabel sitteplass.

To voksne får plass på tredje seterekke, fotbrønner i gulvet bedrer komforten gjennom å gi ekstra benplass. Men plassen skal ikke ha gått på bekostning av bagasjerommets størrelse. Når alle tre seterader er i bruk økes bagasjeplassen ved hjelp av dype, lukkede oppbevaringsrom under setene i rad tre.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.