Ny teknologi - 3 km bru

Kombinasjon av fritt-fram i endene, så skråstag-deler og en hengebru i midten kan sette Norge høyt på verdens brukart igjen..

Prosjektet "Brusymfoni" er et samarbeid mellom Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS og Vegdirektoratet, ifølge bladet Våre Veger. Nå er det søkt patent på hybridløsningen i Norge.

- Vårt håp er å få bygget en slik bro i 1.345 meters lengde over Rombaksfjorden ved Narvik, et prosjekt som vil forkorte E6 med 20 kilometer. Dette inngår ikke i forslaget til Nasjonal transportplan som Stortinget nå skal behandle og ligger derfor litt lenger fram i tid. Det er et politisk spørsmål, og selskapet Hålogalandsbrua AS med styreleder Kjell Opseth i spissen arbeider aktivt for en framskynding, sier seksjonsleder Tore Ljunggren i Vegdirektoratets seksjon for bruteknikk.

- Det er to hovedfordeler med en hybridbru, sier han til Våre Veger:

- Den ene er prisen. Aas-Jakobsen anslår at prosjektet vil bli 15-20 prosent billigere enn en hengebru, som er beregnet til å koste 1,5 milliarder kroner. Den andre er fordelen er at større spenn enn hengebruer - opp til tre kilometer - er noe som vil vekke oppsikt internasjonalt. Messinastredet i Italia planlegger hengebru, men vår løsning kan bli billigere, mener Ljunggren.

Den påtenkte hengebrua er et gigantprosjekt som vil kreve hele verdensproduksjonen av kabeltråder i et helt år!

Får vi bygget en slik bru i Norge, kan hele verden komme og studere den. Den vil bli en døråpner og referanse for store krysningsprosjekter.

Både Japan og Kina planlegger forbindelser mellom øyer og over fjorder med lange spenn. Det vurderes nå å ta internasjonalt patent på den nye byggemetoden.

- Det dreier seg om et sprang i den teknologiske utviklingen, understreker Tore Ljunggren.